за чист въздух в софия

За чист въздух в София

За чист въздух в София

Не  зная какво точно и как продължи инициативата „София диша“, която бе подета, организирана и проведена на добро ниво от обществените институции. Но когато скоро споменах пред колеги за този факт, актуалното било „И София издиша“. Афоризмите тепърва ще набират скорост. Но на каква цена?

Като човек, родил се в София, учил в града и израснал в него, най-малкото не бих бил безучастен към наболялите напоследък проблеми за въздуха в столицата.

Спомням си, като пионерчета как рецитирахме упорито: „Като слънцето и въздуха за всяко живо същество“. Ако слънцето е доста далече, то какво става реално с въздуха и средата, в която живеем?

Започвайки да третираме темата, си давам съвсем ясно основание и отговорност, че мнението ми, макар и почиващо на редица факти и анализи, нито може да е крайно, нито би било точно определящо. За това си даваме сметка, че това е пулсираща, силно променяща се динамична среда, зависеща от редица фактори.

Коментар относно бързите и радикални мерки, предприети за сега само от общината донякъде будят адмирации. Но когато по такъв глобален, жизненоважен за хората проблем се работи на парче, резултатите не биха били ефективни. Да не говорим в бъдеще време.

Кой е отговорния фактор в тази нелека схема за анализ и действие в столицата? Очевидно Столична община. И все по-малко хора се съмняват в този факт. Така е по света, така е и у нас. Огромната роля, предопределена на общинските структури в някакъв случай трябва да са основание за критики, крайно несъгласие, стачки и отрицание на всичко, което се прави или не до сега в столицата.

Огромният материален ресурс, като служители и финансовите възможности, като паричен еквивалент, отреждат водещата роля на Столична община за крайните резултати и постигането на оптимален ефект за добър живот в София.

Но как да се стигне до тук?

Стъпка 1

 Нужен е стойностен и екологичен анализ в София за последните 10 години. Той е задължителен, като въз основа на фактите, изложени в него, се предприемат следващите стъпки. Да не забравим, че анализа трябва да е изготвен от независими експерти и оценители, доказали се в годините експерти, на които да се осигури достъп до информация и всякакси им се съдейства за достъп на нужните факти и данни. Не е задължително да се прави през ЗОП. Това би опорочило избора на експертите.

Стъпка 2

Публикуване на резултатите и последващ професионален анализ на факторите, замърсители на въздуха. Анализът се провежда последователно на сесии по комисии в общината.

Стъпка 3

Много ясна и точна формулировка на това, какво замърсява София в момента. В проценти, таблици и сравнителни схеми по години (за последните 10).

Стъпка 4

Фактори, влияещи на замърсяването. Конкретиката в случая е наложителна.

Стъпка 5

Горива. Отоплителен сезон – твърди горива. Дърва и въглища.

Доказано е, че дървата за огрев трябва да са добре подсушени, за да се получи ефективно изгаряне и отопление на жилището. Почти всеки си купува дърва на есен за предстоящата зима. Тези от складовете за дърва свършват много бързо, въпреки не ниските цени, като при тях оборота е винаги преди отоплителния сезон. Тогава дървата са сурови, не рядко се цепят на място в складовете и веднага се продават. Хората ги вземат сурови, като много от тях купуват толкова, колкото да стигнат за зимата. Не всеки разполага с много място, необходимо за складиране и сушене на закупените сурови дърва за огрев.

Дървата трябва поне една година да престоят, за да намалее влагата в тях, която не само пречи на горенето. Тя е основната, която предизвиква образуването на сажди и негорящи частици, носи мирис и замърсявне през комина.

Народът е казал: „По край сухото гори и суровото“. Точно така трябва и да го запомниме, а не да горим само сурово. Смесването на дърва е една предпочитана комбинация.

 Тук въпросът е: Складовете ли да продават добри за горене дърва или хората да съхраняват и изсушават такива поне 1 година?

Все по-малко се използват въглища, особено в големите градове. Тук със същата сила важи и правилото за добре подсъхнал и качествен материал, цитиран по-горе.

Относно отоплението с алтернативни източници също трябва да се обърне внимание. Тук са пелети, етажни котлета на мазут и нафта, горене на отработено масло и други.

Лесно би се забранило подобен род отопление, но само при предложена добра алтернатива за неговата смяна.

Несъмнено ще споменем ТЕЦ и отоплението на газ в домовете.

Акцентът тук би бил добър в направление как да поевтинеят тези процедури, за да бъдат предпочитани от хората.

При тези хиляди дела и високи такси на ТЕЦ – отоплението, би било възможно да търсим и сериозна причина за отказа на хората от подобни услуги и не добрата им перспектива в бъдеще при тези сложни финансови отчети, схеми за плащане при отказ за ползване и т.н. Тук се корени и голяма екологична полза при добро управление и стопанисване на този вид общинска услуга.

Стъпка 6

Почистване на пътните артерии и местата за придвижване на пешеходци. Крайно наложителна мярка, изискваща абсолютно нова концепция, правила и работа с тях.

Тук, може би се крие един от най-големите проценти замърсители при не добре стопанисване на улиците и тротоарите. В Париж колите не са по-малко. Улиците се мият всеки ден. Не винаги с машини, а по естествен път водата цикрулира и поема точно натрупаната прах между платното и тротоара. А не само в Париж е така. Между другото като при нас с маркучи след цистерните и миене с купчинки кал и пясък на тротоарите след това, май че ги няма по света. А на следващия ден, ако не се извозят веднага, те се разпиляват и става една ….

Миенето на улиците би било приоритет в една добре балансирана схема. Ефектът е гарантиран.

  Стъпка 7

Голям плюс – изграждане на метро. И в същия момент парадокс – увеличаване на замърсяването. Процесът трябва да се изследва задълбочено.

Мерки от рода на четни и нечетни не бива да ги коментираме. Тук на първо място е качеството на горивата.

Скоро дадох за пример случилото се с мен преди време в Лос Анжелис. На около 100 метра зад булеварда на звездите е един от най-натоварените булеварди в града. По 4 ленти в платно. Светофарът пуска пешеходци на около 8 минути. Чакам и гледам колите. Не си мислете, че в Щатите карат само нови коли. Покрай мен минават всякакви стари – над 10 години модели и по-нови. На ръба на улицата, опитвайки да премина отсреща останах доста учуден. Нямаше никакъв смог от колите. Идеално горене с качествени горива. Да не мислим, че новата кола с некачествен дизел ще го пречисти през катализатора. Строгите закони за качествата на горивата, включително и в съседна Сърбия, гарантират до висока степен намаляне на вредни емисии в атмосферата.

Подробен и трезв анализ на регулиране на движението на МПС, обществен транспорт и комуникации ще доведе до рязък скок на чистия въздух в положителна посока.

 Заключение:

Дълъг, сложен процес, изискващ задължително съдействие на гражданите под опеката на експертни институции, би довело до факта да не се лекуваме в нашия роден град, града, в който живеем и се трудим.

Във Виена включително има и талони за безплатно паркиране. Цените на обществения транспорт се наблюдават много строго и в никакъв случай не са пречка за ползването му.

Има градове в Европа, в които не може да горим дърва и въглища – забранено е.

Безплатни паркинги на крайните спирки на метрото има и в Лондон.

Ще трябва да го изградим заедно. Защото поколенията ще ни осъдят.

 А България не е само София и София не е България.

 Говорим за чистотата на нашия въздух. За най-важното. Да го направим заедно. Няма алтернатива!

Инж. Георги Милошев

26,781 total views, 3 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации