Транспортни проблеми - Протести, тол такси, нерегламентирани превози, бонус малус  – Пресконференция в БТА

Транспортни проблеми – Протести, тол такси, нерегламентирани превози, бонус малус  – Пресконференция в БТА

Транспортни проблеми – Протести, тол такси, нерегламентирани превози, бонус малус  – Пресконференция в БТА

Уважаеми представители на средствата за масова информация, добре дошли на нашата пресконференция,

Знаете, че нашата среща е посветена на тол системата, на несправедливите цени, несправедливия обхват и разбира се , опасностите, които са за обществото от нерегламентирания превоз на пътници.

Първо бих искала да представя моите колеги, защото това, което обявихме преди един месец, че на 13 януари ще има протест на автобусните превозвачи, във връзка с нерегламентираните превози и исканията, които сме поставяли в годините назад, по отношение на всичките неуредици в бранша, виждате, че ситуацията  е доста динамична и на тази маса се оказахме не само автобусни превозвачи, тъй като тол системата се оказа един от основните проблеми, пред които се изправихме всички присъстващи тук.

Да представя колегите на трибуната:

  • Петър Захариев – КАП;
  • Йордан Арабаджиев- СМП;
  • Илиян Филипов – СМП;
  • Красимир Лалов – НСБП;
  • Васил Пиронков – КАП;
  • Георги Петърнейчев – АЕБТРИ;
  • Петко Ангелов – КАПБ,;
  • адв. Райна Петрова – НТС.

Пропуснах да спомена  две асоциации, които ни подкрепят. Това са Асоциацията на българските производители и вносители на горива, г-н Симо Симов.

и г-н Радослав Христев, представител на Асоциацията на зърнопроизводителите, която също подкрепя нашия протест.

Тъй като ми се иска да ви дадем думата за въпроси, тъй като темата за нерегламентираните превози и за тол система от доста време е на дневен ред, за съжаление тези разговори не доведоха до някакви положителни резултати, въпреки уверенията на Премиера, още от февруари миналата година.

Трябва да благодарим на министър Желязков, който въпреки трудностите през цялото това време работи с нас  и законът за автобусните превози беше внесен от Министерски съвет още преди празниците в Народното събрание. Така че, не можем да не отчетем и положителните резултати, но основните проблеми, които ние имаме свързани с нерегламентираните превози, с липсата на средства на финансиране, стоят на дневен ред и към днешна дата. Виждате, че непрекъснато спират превози в населените места. Към това прибавяме и тол системата, която засяга всички браншове. И за да можете да си отговорите на въпроса защо сме в тази конфигурация на масата, е че това, което ни свързва с таксиметровия превоз е нерагламентирания превоз на пътници, това, което ни свързва с товарния сектор е тол системата.

Давам думата на г-н Арабаджиев, който ще говори за тол системата и за протеста, който ще организираме заедно на 13 януари тази година.

Г-н Йордан Арабаджиев – През последните месеци наред с борбата ни с мобилен пакет, водим непрекъснати разговори в диалог с МРРБ, но в последния месец, месец и половина виждаме как този диалог остана само добро пожелание, и министерството след последния Обществен съвет, вместо да направи един експертен съвет, който да излезе с предложение за цени и обхват на тарифата за тол таксите, еднолично внесе за обществено обсъждане тарифата за тол таксите. В срока на обществено обсъждане, освен всички организации като КРИБ, Стопанска камара, всички, които виждате тук на масата сме дали своите предложения и МРРБ не се съобрази с нито едно предложение на бизнеса. В тази връзка ние обявихме, че при тези цени, при този обхват, при липсата на преференции за българския транспорт, ние няма какво друго да направим, освен да протестираме. Като освен редукция за обхвата и цените за тол таксите, ние искаме оставката на министър Аврамова, като принципал на МРРБ, която наруши диалога, който имаше между нас и ние вярвахме, че ще се намери баланса, ще се намери онзи бавен преход, който да даде глътка въздух на българския транспортен бизнес да съществува.

От тук насетне сме дискутирали с голяма част от вас, къде е проблемът, по отношение на обхвата, който на обща база е 30%, а на база там, където се движат тировете е над 65% от пътищата, по които се движат тирове, а в Европа е от 1-7%. Ето например, в Чехия от декември месец са въвели тол система и там обхватът е от 4%-5% обхвата на тол системата. Така че, това са нашите искания, подкрепяме колегите от автобусния бранш за нерегламентираните превози. Надяваме се, че ще се намери разум и решение за българския транспортен бизнес, а и така да стане, че потребителите да не страдат шоково от въвеждането на тези тол такси.

Г-н Пиронков – Аз още веднъж бих искал да подкрепя г-н Арабаджиев за това, което каза относно тол системата. Ние имахме безброй срещи за две години,  ние зарязахме работата си и присъствахме на безброй срещи относно какви параметри, какво ще бъде включено като одобрение и т. н.

В един момент когато се създаде експертен съвет, който наброяваше 30 човека, този консултативен експертен съвет участваше активно във всички срещи, министър Аврамова присъстваше на една единствена среща. Това много ме учудваше, тъй като става дума за един толкова важен елемент, който трябва да се въведе, И в същото време, три дни преди оповестяване на тарифите, отново този експертен съвет, ние бяхме всички се събрали, залата беше пълна, със зам. министър Нанков, с министър Желязков. Обсъдихме всички въпроси, стигнахме до едни определени резултати, но в крайна сметка останахме изненадани, защото всичко, което говорихме се оказаха празни приказки. Ние бяхме повикани на тези срещи, колкото да ни заблудят и държавата не си удържа на думата. Това, което пое пред всички превозвачи, пред целия народ.

Тук искам само да отбележа, да дам акцент. Повярвайте ни,  ние превозвачите,  нямаме проблем с тол системата. Имат проблем всички крайни потребители на тази тол система. Това ще се отрази на транспортните услуги както на пътници, така и на товари. При товарите има, където ще бъде повишена услугата 16 пъти при специализирания превоз, където в едната посока се движи пълен, а в другата – празен. И от там нататък за автобусите ние в доводи казахме нашата система. Има договори, които ние сме сключили по закона за обществените поръчки, и те по никакъв начин не могат да бъдат променяни. И с тези доводи, ние сме поискали тарифи, които да бъдат поносими, които могат да се понесат от бранша и това, което се визира, че Бургас, София, Варна, това в България не е транспорта. Там са хора, които могат да се плащат социална услуга и тези 13 групи правоимащи граждани се возят в автобусни направления, които са много къси разстояния и в момента виждаме, че обхватът е над 40%. За сега спирам. Това е нашият акцент. Аз се присъединявам към товарните превозвачи. Ние искаме, ако няма решение на въпроса, оставката на госпожа Аврамова.

Г-н Петко Ангелов – Само искам да допълня, че ние не бягаме като превозвачи от пътни такси, които трябва да си плащат. Но трябва да бъдат тези такси разумни, и да се обърне внимание, че има транзитен превоз, който минава през България, а не да се набляга само на българските фирми.

Магдалена Милтенова – Тъй като ще продължим нашата тема, вижте това, което се създава като нагласа в обществото, че превозвачите не искат да плащат или че превозвачите трябва да плащат по-скъпо. Да,  това е факт. Ние и сега плащаме 10 пъти по-скъпо от един лек автомобил. Ако един лек автомобил заплаща 100 лева за винетка, ние заплащаме 1000 лева за винетка. Така че, ние заплащаме повече в момента от това, което заплащат леките автомобили. Опитът от страна на управляващите да въведат в заблуждение обществеността, че видите ли, превозвачите са тези, които не искат да плащат тол системата, съвсем не е правилен.

Проблемът се състои в това, че от нас се очаква, от всеки български гражданин се очаква да заплаща за тол системата, защото сами разбирате, че тези средства, които трябва да се заплащат извън средствата, които плащаме в момента, те трябва да бъдат калкулирани за всяка една от услугите, които ние предлагаме. Това означава, че българският данъкоплатец е този, които ще плаща за тол системата. И ние се стремим към това, да предпазим хората да плащат повече, отколкото получават, да експлоатират, защото ние ще плащаме едни суми, които в пъти ще бъдат по-големи от реалните суми, които ще бъдат необходими.

Адв. Райна ПетроваНашият синдикат се присъединява към исканията, които колегите изложиха. Въпреки че,  тол системата не е приоритет при нас, ние като част от транспортния бранш заставаме зад исканията, защото ги намираме за справедливи. В същото време ние имаме един основен  проблем, който е общ  за нас и за автобусните превозвачи. И това е нерегламентираният превоз на пътници. Това е тема, която се разработва в нашите среди от доста дълго време. Проблемът ескалира, търсят се начини за разрешаването му, но по не особено категоричен начин и не на достатъчно високо ниво. Искането за криминализиране на нерегламентираните превози е правилно и навременно, защото тази нелоялна практика заема все по-голям процент от нашата дейност и навлиза в конфронтация с интересите не само на хората, които извършваме транспортна дейност, а и на тези, които потребяват тази дейност. Именно за това е необходимо да се вземат крайни мерки, каквото е криминализирането на едно деяние, за да може да се докаже на цялото общество и в частност на тези, които си позволяват да извършват нерегламентирания превоз и борбата с тях ще бъде доведена до крайност. Разберете, че исканията ни не са само за да си запазим хляба.

Хората, които потребяват нерегламентираните превози на прима виста им изглежда по-евтино, по-изгодно. Замислете се обаче, какъв би бил резулатът при една катастрофа или при едно криминално деяние, извършено от шофьор на нерегламентиран превоз.

Отделно от всички тежести, които понася нашият бранш, във връзка с всички такси, същото важи предполагам и за колегите от автобусните превози, да идват хора и да изкарат някой лев за няколко часа, това е просто недопустимо в държава като нашата в периода, в който живеем.

Магдалена Милтенова – В общи линии представяме пред вас проблеми, които вие много добре познавате и може би ви е омръзнало да коментираме. Тъй като няма решение на нито един от представените проблеми, ние сме се събрали тук да обявим нашия протест на 13 януари, когато всички ние, ще се обявим срещу нерегламентираните превози на пътници и най-вече срещу несправедливите цени и размер  на тол системата. Искам да дам думата на хората, които ни подкрепят за нашия протест и които ще се включат в него. Това е г-н Христо Радков, българска асоциация на шофьорите.

Г-н Христо Радков – Сами се сещате, че шофьорите са представени тук, защото в нито един бизнес без шофьори не може да съществува. Тоталната некомпетентност на институциите в сферата на транспорта ни обедини всички тук на тази маса и няма как да не ги подкрепим. Понякога те са наши работодатели. Всички сме потребители на тол системата, на всички ще ни бъде качена цената на продуктите, които получаваме.  И българско обединение на шофьорите подкрепя автобусните превозвачи и акцентира на „бонус-малус“ системата. И ако ме попитате защо се занимаваме с нея, докато тол таксите ги обявиха, между празниците в един брой на Държавен вестник, който не е много популярен, преди да се случи този грабеж, който наричаме „бонус-малус“ системата, ние искаме да му се противопоставим, защото каквато система се предлага в България, няма никъде по света. Единственият вариант, при който бихме се съгласили да съществува тази система е само на база причинени и изплатени щети за лицето, за което му се дава премията. Само при това положение бихме се съгласили. Ние ще подкрепим протеста с една жълта жилетка на предното стъкло на автомобила, автобуса, камиона, където е нашият представител. Няма да се събираме да протестираме на едно място. Мисля, че колегите достатъчно ще свършат това. Благодаря ви!

Г-н Радослав Христев – Въвеждането на тол таксите ще доведе до поскъпване както  на услугите, така и на всички стоки в България. В работната група, в която взехме участие или съвета, както го нарече г-н Арабаджиев, интересното е, че политическите лица на първо четене казаха „Да, благодаря ви“, ние ги приемаме. Въпросът беше, че трябваше да бъдат уточнени три неща. Първото е обхватът на тол системата, тъй като според нас, а и според колегите той е в пъти завишен, второто – каква да бъде таксата за тази тол система? Ние направихме две предложения. Едното беше по отношение размера на тол таксата между 9 и 13 стотинки и второто предложение, което ще защити българския транспорт беше да се въведе бонус система, която на базата на след определени километри тази тол такса да бъде драстично занижена. По този начин да бъдат обхванати най-вече водачите, преминаващи през България транзитно, а българският транспорт да бъде защитен от тази страна. Апелирам към управляващите още веднъж тази наредба да бъде спряна моментално. Тази работна група, както беше обявено трябваше да присъства и представител на Световната банка и на Министерство на финансите, да се уточнят параметрите на обхвата, на размера и на бонус системата. Това е нашето искане. Предложението ще го отстояваме до край. Благодаря ви!

Г-н Симо Симов – Ние винаги сме стояли зад една страведлива тол система, но аз искам да върна няколко години назад. Едва ли някой си спомня, че преди години държавата значително увеличи акциза на горивата. Една от идеите да се увеличи акциза беше да се строят нови пътища. Не се случиха нещата в годините. Днес ни се предлага една драстична тол система, която е под същия предтекст, че трябва да поддържаме пътната инфраструктура, което никак не е лошо, а е добре. Но аз искам да кажа, че ние от Асоциацията на българските търговци ии вносители на горива се присъединяваме към справедливия протест на автобусните превозвачи. Тук не става въпрос, че някой не иска да плаща. Съгласни сме,  но на справедливата цена. Справедливата цена, която отговаря на възможностите на българската икономика. Тук не става въпрос само за превозвачите. Става въпрос за нашата икономика, за нашите граждани. И защо проблемът е толкова голям? Ще ви кажа. Ето, тези всичките, които ги виждате на тази маса са конкуренти. Нещо много сериозно се е случило за да седнат на една маса и да поискат нещо общо заедно. Това е от наша страна. Подкрепяме протеста. Там, където са нашите представители ще излязат на протеста с цистерните за да подкрепят превозвачите.

………………………….

Г-н Красимир Лалов – НСБП – Много хора се опитват да ни пришият към някакъв политически проект. Не зная на кого е удобно това, но мога да ви уверя, че на тази маса седят хора с различна политическа окраска. Ние не сме се събрали да бутаме правителството на Борисов, ние акцентираме само върху един министър, който не се съобрази с решение на Народно събрание, един министър, който като дойде и ни видя се уплаши и изчезна. Човекът не се постара да разбере как е изграден тола в други страни членки на ЕС, и мога да ви кажа, че само трасето Ком – Емине не е вписано за облагане с тол. И нещата ако не бяха толкова трагични, щяха да бъдат комични. Ние нямаме никакъв момент за политически искания. Искам да ме разберете правилно. Ние просто работим професионално и това кой ще поеме това министерство, нас ни касае дали този човек ще може чисто диалогично и да говори професионално, а като види с кого трябва да говори, тихичко да хване вратата и да го няма. Това е. Така че, не бъркайте политиката с нас. До сега не сме направили един политически протест, ей Богу, браншовото движение от 20 години го има в България. Благодаря!

Йордан Арабаджиев – Тук не става въпрос за политически протест. Ние като транспортна гилдия заявяваме нашите искания като чисто експертни действия. Така че, може на някой да му се иска да намери политическа окраска, но категорично не.

Магдалена Милтенова – Сега ще ми позволите, тъй като започнахме от първия въпрос, аз ще ви кажа като перничанка не само като превозвач, но и като такава категорично подкрепям искането за оставката на министър Аврамова. МРРБ е отговорно за кризата в Перник, МРРБ ще бъде виновно и за кризата в транспорта.

По отношение на субсидиите и компенсациите, представата ви, че някой се храни и живее от субсидии и компенсации е абсолютно погрешна. В сайта на Министерство на финансите всеки може да отвори в раздел „Публични разходи“, държавен и реален сектор  и там ще видите, че разходите за финансиране и субсидиране са абсолютно недостатъчни и че недостигът е около 24 млн. годишно. Не само, че държавата не ни подпомага, но ние подпомагаме държавата с 24 млн. лева годишно за сметка на превозвачите и на българските граждани. Недостига бюджетът. По отношение на субсидиите, които се предоставят, 28 млн. приблизително са за тази година, 19 млн. са разпределени за 7 големи града, 5,5 млн. са за 257 града в страната, и 2.8 млн.  са за слабонаселените места. Ако някой смята, че с тези средства може да работи и да управлява транспорта, моля, заповядайте, ние ще го назначиме на най-висшата длъжност в едно предприятие, ако може да го управлява с тези средства. ……

 Последните години по интегрираните програми за развитие на големите градове бяха въведени така наречените интегрирани градски схеми и интегриран транспорт, бяха предоставени изключително много средства за закупуване на автобусен транспорт  само от страна на общинските предприятия, които предприятия генерират големи суми за загуби следствие на начисляваната си амортизация върху новите си активи и от където те изтеглят средствата за малките общини. Това е основният проблем и начина на разпределение, когато се промени, има индикации на Министерство на финансите в тази насока, направили сме предложения в закона за автомобилните превози. Това е толкова важно той да стане реалност, тъй като в него общините също ще имат ангажимент да дофинансират превози и тогава смятам, че нещата ще си дойдат, там , където им е мястото.

По отношение на инкриминирането, категорично не съм съгласна, с това, което казвате, че закона за автомобилните  превози предвижда инкриминиране. В ЗДП, който ще бъде променен чрез закона за автомобилните  превози е предвидено, тези дълготрайни активи като камиони, автобуси да не бъдат регистрирани на физически лица и така би било редно да бъде, защото вие не си купувате автобуса за да си ходите на село със семейството. Автобусът се купува, камионът също, за да извършва търговска дейност. Физическите лица, регистрирайки ги по този начин укриват своите доходи. Знаете, че когато една фирма няма активи, натрупа дългове, държавата не може да си събере вземанията, така че, това, което се прави е в интерес на държавата и на бюджета, а не в интерес на превозвачите.

По отношение на инкриминирането настояваме в настоящия момент в Народното събрание има внесени две предложение за изменения в Наказателния кодекс, така че,  настояваме през тях да бъде направена и промяната. И тя е наистина да бъде инкриминиране на този вид превози.

Сродни ПУБЛИКАЦИИ.

Транспортни проблеми - Протести, тол такси, нерегламентирани превози, бонус малус  – Пресконференция в БТА

 

2,997 total views, 74 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации