тол системата в българия

Тол системата в България

Тол системата в България

Дали поради летните отпуски и ваканцията на Народното събрание, но темата за тол системата у нас позатихна.  Междувременно се случиха някои неща,  за които настояваха превозвачите.

Важна беше първата среща  на Обществения консултативен съвет по въвеждане в експлоатация на електронната система за таксуване на база време и изминато разстояние с представители на браншовите транспортни организации.

На срещата са поканени  представители на Конфедерация на автобусните превозвачи, Българска асоциация на сдруженията от автомобилния транспорт, Камара на автомобилните превозвачи в България, Съюз на организациите в автомобилния транспорт, Асоциация на българските предприятия за международни превози и пътищата, “Национално сдружение на българските превозвачи”, Сдружение “Национална транспортна асоциация”, Български съюз на частните предприемачи “Възраждане”, Браншово сдружение на автобусните превозвачи от област Плевен, Съюз на международните превозвачи, Национално сдружение на българските спедитори, Българска петролна и газова асоциация и Сдружение за модерна търговия.

Обсъдени са  лансираните промени в Закона за пътищата, според който приложението на тол системата се отлага за  1 март 2020 година.

На дискусия е подложен  въпросът с обхвата на таксуваните пътища  и тарифите, които все още не са ясни.

Накратко резултатите за сега изглеждат така – толтаксите с 30% по-ниски, платените пътища – наполовина по-малко, автобусите – освободени от тарифа.

„Ние сме доволни, защото бяхме чути, че наистина системата не беше изградена изцяло, не беше тествана и не беше доказала своята ефективност. За нас е от особено важно значение тази система, когато започне да функционира, да бъде с обезпечен контрол. Ако тя не гарантира събираемост на таксите, тогава ще има едно несправедливо таксуване на българския бизнес за сметка на транзитния трафик. За нас е важно да има конкуренция между операторите на системата. Очакваме освен с бордови устройства да има възможност за използване на ДжиПиЕс системите на тези превозни средства, които са оборудвани с такива“ – това заяви г-н Йордан Арабаджиев, изпълнителен Директор на Съюза на Международните Превозвачи.

Арабаджиев изтъкна в предаването “Преди всички” по “Хоризонт”, че така би се избегнало таксуването за бордови устройства на по-новите превозни средства и допълни:

„Силно се надяваме и очакваме да не бъде само една фирма оператор на системата. Очакваме да има няколко фирми, защото, когато има монопол, създават и възможност за нерегламентирани действия“.

Превозвачите настояват тол системата да не обхваща цялата мрежа, а правилата да са ясни. 

В резултат на срещата стана ясно, че превозвачите по редовните автобусни линии ще бъдат освободени от тол такси.

Заместник-министър Николай Нанков обясни, че това се прави, за да не се повиши цената на билетите, защото автобусните превози имат социален ефект. Той уточни, че тол такси ще плащат единствено автобусите, които изпълняват служебни и случайни превози. 

Най-ниската цена за изминат километър, предложена от транспортния бранш на Обществения съвет, е 3 ст., а, най-високата, която предлага регионалното министерство, е 39 ст. за километър. 

Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи:

Ами ще тръгнем ние от 3 ст.. Министерството ще тръгне от 39 ст. и някъде ще се срещнем по средата“.

По нейна информация, в момента автобусите плащат винетки на стойност 1000 до 1500 лв. в зависимост от категорията им. Тъй като с въвеждането на тол системата, винетките за тях се премахват, пътническите превози няма да плащат нищо за пътищата. Таксите остават само за  автобусите, които превозват работници или ученици, за тези с които се правят екскурзии.

Спорът c превозвачите за обхвата на пътищата  за който МПС с над 3,5 тона  ще плащат толтакси, също е решен в полза на бранша. Първоначалният обхват от  10 800 км, който включваше дори третокласни пътища е намален на  5900 км, т.е. c около  50%. В него са останали само магистралите, пътищата първи клас и отделни участъци от второкласната пътна мрежа.

Предложено бе най-активните превозвачи да получават отстъпки от тол таксите си, т.е. тарифата да се редуцира при превишаване на определено количество километри в годината. Зам. министър Нанков беше уклончив обаче по темата.

Превозвачите трябва да направят еднократен разход за бордови устройства. Някои от тях могат да използват наличните в камионите си GPS устройства.

Управлението има пълна техническа готовност за въвеждането на тол системата на 16 август.

Междувременно от фирмата “Телетол”, чийто договор за доставка на електронни винетки беше прекратен, са подали сигнал до прокуратурата с твърдения за корупция от страна на Пътната агенция и Министерството на регионалното развитие и благоустройството. 

От “Телетол” твърдят ,че са предали факти около договора с първия национален доставчик на електронни винетки – дружеството “Интелигентни Трафик Системи”. Съобщено бе, че Пътната агенция е подписала договор и е дружеството “Конкорд Смарт Инфраструктура”. 

 

 

469 total views, 43 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 votes, average: 3,50 out of 5)
Loading...

Сродни публикации