Становище на Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) по спешните мерки с COVID-19

Становище на Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) по спешните мерки с COVID-19

Становище на Международния съюз за автомобилен транспорт (ИРУ) по спешните мерки във връзка с COVID-19

 Необходими са спешни мерки във връзка с влиянието на разпространението на коронавируса върху автомобилните превози на товари и пътници в и между страните членки на ЕС.

 Най-съществените от тях са: намаляване престоите на границите, стандартни изисквания към шофьорите и бърза финансова подкрепа за превозвачите на пътници и товари, които са на ръба на колапса.

Намаляване престоите на границите

Проблеми при преминаване на границите в ЕС причиниха ненужни закъснения и нарушения на веригите за доставки. Указанията на Европейската комисия за зелените коридори, издадени вчера, определят максимално време за престой на превозните средства на границата от 15 минути за всички видове товари.

ИРУ приветства издаването на Указания от Европейската комисия за зелените коридори и пояснението, че всички товари трябва да бъдат допускани до зелените коридори, тъй като всички товари, превозвани с автомобилен транспорт, са важни. Изразява се съжаление обаче, че се предвиждат дълги престои на границата, защо от опит се знае, че последица от обработването на всеки автомобил за 15 минути ще бъдат продължаване на огромните закъснения и ситуацията ще остане непроменена. На границите не трябва да има каквито и да е систематични проверки.

Координирани действия по отношение изискванията към шофьорите

Международно признати документи са най-доброто решение за запазване на така необходимите транспортни потоци. Изискването на допълнителни формуляри и/или здравни сертификати от шофьорите само затрудняват веригите за доставки. ИРУ се присъединява към препоръките на Комисията към страните членки да не изискват други документи от водачите на товарни автомобили, освен техните свидетелства за управление и настоява те да осигурят достъп на шофьорите до защитна екипировка и тестове, за предпочитане в близост до граничните пунктове.

Окуражаващо е, че правителствата на страните членки се обединяват в усилията за справянето с пандемията. Необходимо е обаче да се вземат още конкретни и координирани мерки, като например хармонизиране на правата за транзитиране на ЕС от превозни средства от трети страни, които обслужват европейските страни.

ИРУ настоява също за гъвкавост от страна на компетентните органи по отношение изискванията към професионалните шофьори, които не могат да управляват автомобилите, ако техните свидетелства за управление, за професионална квалификация, за превоз на опасни товари, дигитални карти, технически прегледи на автомобилите са с изтекъл срок. В същото време съответните центрове за обучение и/или сертифициращи органи са затворени и шофьорите не могат да се снабдят с необходимите им документи. Настоява също Европейската комисия да даде конкретни указания и препоръки за удължаване срока на професионалните документи, прегледи и изпити по време на пандемията.

Финансова подкрепа за превозвачите на пътници и товари

Международният автобусен транспорт и вътрешните превози на пътници бяха засегнати най-тежко през последните седмици със 100% спиране на туристическите превози и 90% намаление на междуселищните превози поради разпространението на COVID-19. Докато пътуванията на пътниците се очаква да нарастват бавно след вдигането на ограничителните мерки, секторът автомобилен превоз на пътници, състоящ се от 360 000 предприятия и директно наети 2 млн. души, е близо до колапс.

Забавянето на икономиката се отразява негативно и на много компании за превоз на товари. Например производителите на автомобили спряха работа и доставката на авточасти също спадна драматично. Драстично намаляха и обемите на контейнерния транспорт вследствие намаляването на междуконтиненталните пратки. Това поставя превозвачите пред сериозен риск.

Много автомобилни превози на товари се извършват при ниски маржове на печалба и при липса на финансови резерви. Спирането или масовото намаляване на превозите поставя тези превозвачи на ръба на колапса.

Без бърза финансова подкрепа много малко транспортни предприятия ще продължат да работят след отпадането на ограничителните мерки, а когато мерките бъдат вдигнати икономиките в Европа и извън нея ще имат нужда от автомобилни превозвачи, които да поемат веднага нарастващите превози и да подкрепят възстановяването на икономиката.

Следвайки приемането на Временна рамка за мерките на държавна помощ на Европейската комисия, страните членки на ЕС ще бъдат в състояние да предоставят финансова подкрепа на техните компании. Автомобилните превозвачи на пътници и товари, които са от жизненоважно значение за търговията и ежедневния живот на хората, са особено тежко засегнати от рестриктивните мерки, налагани за спиране разпространението на коронавируса, и съответно трябва да бъдат подкрепени приоритетно.

„С всеки изминал ден необходимостта от бързи и решителни действия става все по-неотложна”, каза генералният секретар на ИРУ Умберто Де Прето. “Европейските предизвикателства изискват съгласувани европейски мерки и координация извън Европа с ООН и други глобални организации в тези безпрецедентни и предизвикателни времена.”

Още по темата.

 

 16,404 total views,  51 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации