стачка превозвачи

Превозвачите обявиха стачка –  Новите европравила заплашват с фалит стотици български фирми

Превозвачите обявиха стачка –  Новите европравила заплашват с фалит стотици български фирми

Транспортният министър Московски се присъединява.

Причината за гнева на превозвачите е така нар. пакет за Мобилност на ЕС, който в момента се обсъжда.

Спорните четири пункта  в пакета Мобилност са:

  • Задължителната почивка на шофьорите на товарни камиони;
  • Условията, при които те да могат да почиват в кабината на камиона в охраняеми паркинги;
  • Обхвата на правилата за командироването, включително и при каботажа, както и
  • Правилата, които ще се прилагат към превозвачи от трети страни извън ЕС.

Новите европравила заплашват с фалит стотици български фирми, зад който застават големите страни като Франция, Германия, Австрия и Италия, предвижда шофьорите на ТИР-ове от източноевропейските страни да получават командировъчни, като тези в западноевропейските, а задължителната 45-часова почивка на седмица да изкарват в хотел. Проблемът е, че от паркинга до хотела шофьорът ще трябва да наема такси, което са допълнителни разходи. Освен това паркингите са неохраняеми, а по международните конвенции шофьорът носи отговорност за стоката. Проблем  е също, че превозвачите от Източна Европа не могат да поемат такива разходи. 190 000 български шофьори може да останат без работа. Като необявена икономическа война между западно- и източноевропейските страни определят експертите дебатите около т. нар. “пакет за мобилност”.

“Пакетът за мобилност” предвижда още шофьорите да работят три седмици, а четвъртата да прекарват в собствената си страна.

Новите европейски правила, предвиждат либерализация на автобусния транспорт и точно обратното – ограничения за тежкотоварния.

Не може да има рестриктивни мерки срещу българските тежкотоварни превозвачи в Европа, а в същото време да се вдигнат ограниченията за европейските автобусни компании за обществения превоз на пътници в България, изтъкна председателят на Националното сдружение на автобусните превозвачи Васил Пиронков.

България е твърдо против промените. Такава е позицията ни в блок с другите източноевропейски страни.

В резултат на това  и чрез организиране на масови протестни действия българските превозвачи целят западните лидери да бъдат убедени в размера на щетите, които промените ще донесат за икономиката на България и за нейните граждани.

България и другите държави от Източна Европа ще имат трудности в преговорите, тъй като това е една от битките на новия силен човек в Европа – френският президент Еманюел Макрон, който поиска да се спре “социалният дъмпинг” с по-евтините услуги от нови страни членки.

Транспортният министър Ивайло Московски обяви, че има вероятност пакетът “Мобилност” да бъде преработен в една част, а в друга – да бъдат запазени исканията на превозвачите. Това заяви той в края на протеста на превозвачите.

По думите му, българските институции са представили предложенията на германския канцлер Ангела Меркел и на френския президент Еманюел Макрон.

Евродепутатът и зам.-председател на ВМРО Ангел Джамбазки обяви, че организира протест на превозвачите и в Брюксел. “Подкрепям протеста на превозвачите и организираме такъв и в Брюксел. Там ще бъдат и поляци, унгарци и румънци – всички засегнати. Трябва да направим повече от скандал”, заяви той.

Московски увери превозвачите, че ако има протест в Брюксел, би ги подкрепил и там.

Не остават безучастни  и транспортните сдружения в България.

Според Съюза на превозвачите в България, над 120 хиляди семейства може да бъдат изправени пред дилемата да имигрират от страната или да сменят професията. Новата регулация, която се предвижда в автомобилния бранш, буди безпокойство в превозвачите в България и цяла Източна Европа.

И още едно изискване на ЕС – промени в правилата за шосейния каботаж като на практика той ще бъде премахнат. Председателят на Съюза на превозвачите в България Йордан Арабаджиев е категоричен, че всичко това ще повлияе пагубно на оборота – курсовете ще намалеят значително, ще има нови разходи за прибирането на шофьорите , ще се стигне и до масови фалити на фирми. В момента средната печалба в бранша е 5%. Българските шофьори в Европа са над 40 000, а тези у нас са близо 70 000.

Съюзът на международнити превозвачи също  демонстрира позиция относно относно Пакет за мобилност 1.

Членовете на съюза е обединяват под обща позиция, като заявяват следното:

  • Въвеждането на изискването за завръщане на водачите до дома на всеки три или четири седмици ограничава достъпа до европейския пазар на българските транспортни оператори и правото на българския работник да се придвижва свободно в рамките на ЕС, да избира как и къде да прекарва свободното си време. Това категорично е в нарушение на принципа на пропорционалност и води до нарушение на основните права и свободи на гражданите на Европа, което е дискриминационно по отношение мястото им на постоянно пребиваване.
  • Предложените промени относно командироването на мобилните работници ги приравняват към работещите в другите икономически сектори. Считаме това за необмислено, тъй като не се отчита спецификата на труда на транспортните работници и ще въведе практики, които водят до дискриминация дори за водачите, назначени на еднакви трудови договори в едно транспортно предприятие. Те ще получават различни възнаграждения в зависимост от държавата, в която товарят или разтоварват стоки. Водачите, пътуващи по релации до Франция, Германия и Испания например, ще получават в пъти по-голямо възнаграждение от тези, пътуващи по други като Румъния и Хърватия.
  • Предложената забрана за водачите да ползват 45-часа на борда на превозните средства ще създаде изключителни затруднения в международните превози, тъй като не отчита липсата на защитени и охраняеми паркинги за превозните средства. И към момента няма безопасни зони за почивка и всички транспортни компании сме принудени да търпим големи загуби от липсата на адекватна политика по отношение на бежанците, които нахлуват в превозните средства и повреждат товари. Последствията от набезите се носят изцяло от нас, превозвачите, а готвените промени ограничават възможностите ни да организираме собствен надзор и грижи за опазване на товарите и транспортните средства.
  • Предвидените ограничения при извършването на каботажни превози с времевата рамка от 5 дни са неприемливи, независимо от броя каботажни операции. Те не са съобразени с основната и многократно заявена цел за либерализиране на европейския транспортен пазар. В противоречие с тази цел се предвиждат ограничения, по-големи от сега съществуващите в правната рамка на транспортния сектор. Считаме това за недопустимо нарушение на глобалната цел на ЕС за единен европейски пазар и свободна търговия на стоки и услуги.

“Пакетът за мобилност” тепърва ще се обсъжда в ЕП. В ход са отдавна сериозни преговори, които наистина са равносилни на икономическа война. Кой ще спечели тази война – ще видим. 240 000 души в България са семействата на нашите превозвачи, които биха били засегнати.

Между 2 и 3% е делът на този бранш в българския БВП.

 

6,664 total views, 16 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации