ДО
Г-Н БОЙКО БОРИСОВ МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ ДО:
Г-ЖА ЦВЕТА КАРАЯНЧЕВА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
Г-Н ХАЛИЛ ЛЕТИФОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ КЪМ НС
Г-Н ВЛАДИСЛАВ ГОРАНОВ МИНИСТЪР НА ФИНАНСИИТЕ
Г-Н МЛАДЕН МАРИНОВ МИНИСТЪР НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ
Г-Н РОСЕН ЖЕЛЯЗКОВ МИНИСТЪР НА ТРАНСПОРТА,
ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯТА Г-Н ЕМИЛ ДИМИТРОВ
МИНИСТЪР НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ
Г-ЖА ПЕТЯ АВРАМОВА МИНИСТЕРСТВО НА РЕГИОНАЛНОТО РАЗВИТИЕ И БЛАГОУСТРОЙСТВО
Г-Н ДИМИТЪР ГЕОРГИЕВ ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ ЗА НАЦИОНАЛНА СИГУРНОСТ
Г-ЖА МАЛИНА КРУМОВА ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ДЪРЖАВНА АГЕНЦИЯ ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ДВИЖЕНИЕТО
Г-Н ГЕОРГИ ТЕРЗИЙСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА УПРАВИТЕЛНИЯ СЪВЕТ НА АГЕНЦИЯ ПЪТНА ИНФРАСТРУКТУРА
Г-Н БОЙКО РАНОВСКИ ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА
ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ „АВТОМОБИЛНА АДМИНИСТРАЦИЯ“
Г-Н ПЕТЪР ГОРНОВСКИ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ
ЗА МЕТРОЛОГИЧЕН И ТЕХНИЧЕСКИ НАДЗОР
Г-Н ПАСКАЛ ЖЕЛЯЗКОВ ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА
БЪЛГАРСКА АГЕНЦИЯ ПО БЕЗОПАСНОСТ НА ХРАНИТЕ
Г-Н МИРОСЛАВ МАРИНОВ ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ ПО ГОРИТЕ
Г-Н ГЕОРГИ КОСТОВ
ДИРЕКТОР НА АГЕНЦИЯ МИТНИЦИ
ПРЕДЛОЖЕНИЕ
Относно: Реализиране на кохерентен контрол свързан е пътната безопасност в Република България. Създаване на стандарти: ,,Крайпътен специализиран контрол“, и „Контрол на транспортните предприятия“, „Контрол на технически пунктове“, „ Сервизи за автомобили “ и „ Учебни центрове
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА,
Правителството на Република България осъществи няколко начални стъпки в стремежа си да приложи активна политика за повишаване на пътната безопасност, като:
- Създаде „Държавно обществената консултативна комисия“ по проблемите на безопасността на движението по пътищата – тази комисия бе натоварена с координационни задачи на междуведомствено равнище;
- Създаде Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, която да ръководи, координира и контролира дейностите по пътна безопасност;
- Прие „Национална стратегия за пътна безопасност“;
- Прие „План за действие за подобряване безопасността на движението 2020“;
- Даде възможност на браншовите организации да изложат своите виждания и направят предложение за реализацията на стратегическата за Република България цел: „Повишаване на безопасността на движението по пътищата“.
Отчитайки волята на Правителството за работа в тази посока, ние от Сдружение автотехнически експерти по пътна безопасност бихме искали да привнесем помощ, тъй като независимо от старанието да се синхронизира нормативната уредба с главната цел, независимо от усилията да се реализира координация между отделните ведомства и подведомствени структури, натоварени с функции от спектъра на пътната безопасност, независимо от осигуреното бюджетно и европейско финансиране за създаване на единна система на мониторинг и контрол, резултатът до тук е крайно негативен с тренд на нарастване в отрицателна посока, на който реален измерител са жертвите на пътя.
Системата за обучение на кандидат водачи в България, все още е изключително „пропуклива“, като младите водачи, участници в пътното движение са без необходимите знания и подготовка. На фона на възможностите, които с днешна дата предоставят безкрайните форми на финансиране за бизнеса по линия най – малко на конкурентоспособността, отсъствието на качествени проверки на превозните средства в техническите пунктове и сервизи за ремонтна дейност не се оправдава с нежеланието и невъзможността да бъдат вложени ресурси (материални и човешки) от страна на бизнеса, а е продукт от липсата на яснота и контрол за и върху тези дейности. Не на последно място трябва да отчетем, че за постигането на основната цел – безопасност на пътя, стои и желанието, и интереса на участниците в транспортния бранш. За Бизнеса хаотичността на регламентите и начина на тяхното прилагане е финансова загуба, а за държавата ощетяване на бюджета.
Администрациите в Република България, които регулират пазара в областта на транспорта и пътната безопасност, предлагащи различни административни услуги и регулации, чрез издаване на разрешения и лицензи за осъществяване на различни по вид дейности, са в конфликт на интереси, като веднъж предлагат различни административни услуги и регулации, а в същото време сами трябва да се контролират и да отчитат поредните фиктивни резултати от извършени проверки.
Извършваните до момента контролни действия от различните видове служби за контрол на пътя и в транспортните предприятия, по никакъв начин не гарантират на бизнеса една лоялна конкуренция.
Намалено е доверието на обществото към институциите осъществяващи контрол и проверки свързани с пътната безопасност. Не са достатъчни действията на контролните органи за защита интересите на бизнеса и регулирането на пазара, като създадената нелоялната конкуренция на пазара е пряко е свързана с безопасността на движението.
Множеството различни служби за контрол, както на пътя, така и в дружествата извършващи различни видове услуги свързани с пътната безопасност, чрез многократни проверки от различни институции, формират устойчива корупционна среда, в която бизнеса неминуемо попада и голяма част от него е склонен да участва в нерегламентирани действия с едната единствена цел, а именно да съществува на пазара.
Зад всички твърдения в горното, стои не само статистика, телевизионни репортажи, трайна обществена нагласа, враждебен бизнес климат, влошен политически имидж, корупция, а най-вече човешки съдби и животи.
Ние от Сдружение автотехнически експерти по пътна безопасност считаме, че усилията за отстраняване на дефицита в институционалната рамка са важно, но недостатъчно условие по пътя за постигане на целите за пътна безопасност. Това е стратегическа задача, която всички осъзнаваме, че изисква време за реализация. Към момента обаче, съществуващите правила следва да бъдат използвани по възможно най- добър начин за отстраняване на фрагментарността и прехвърляне на отговорност, а именно с координация на контрола върху съществуващите правила.
В ТАЗИ ВРЪЗКА ПРЕДЛАГАМЕ:
- На първи етап да бъдат допълнени функциите на специализираната администрация в Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, чрез създаване на допълнително звено ЕДИНЕН КОНТРОЛЕН ОРГАН за осъществяване на специализирани задълбочени, крайпътни проверки на превозните средства и проверки на транспортните предприятия, учебните центрове, пунктовете за технически прегледи на превозните средства, сервизите за ремонт на превозните средства, като всички тези проверки са свързани с пътната безопасност и конкурентостта в транспортния бранш. Реалното изпълнение на конкретни мерки и задачи, може и следва да се изпълнява в рамките на функциите и правомощията на съответните компетентни за отделните елементи органи. Такъв е подходът възприет от Швеция, довел до драстично намаляване на смъртните случаи при пътно транспортни произшествия.
- На следващ етап ЕДИННИЯ КОНТРОЛЕН ОРГАН да бъде изведен като самостоятелна вертикална структура на пряко подчинение на Министерски съвет. Комплексният характер на политиката изисква партньорство и сътрудничество, тъй като нито едно ведомство не може да се справи с тази задача самостоятелно. Критичен фактор за постигането на заложените резултати е осигуряването на устойчиво и предвидимо финансиране. Наличието на достатъчен финансов ресурс за изпълнение на мерки и квалификация за подобряване на пътната безопасност. Превантивните дейности са критично важни за постигането на реални резултати, чрез системни мерки и инициативи насочени към всички елементи на системата. Международният опит определя и друг важен фактор за успеха на тази политика, а именно тя да се основава на обективни данни и постоянен мониторинг на постигането на резултатите и ефективността на предприетите мерки. Пример в Европа е службата за контрол във Германия – „Bundesamtes fur Guterverkehr“ (BAG).
- Предложението е да се създаде единен контролен орган , експертния състав в който, да се състои от инспектори, които понастоящем са служители на всичките тези ведомства и институции, осъществяващи контрол свързани с пътната безопасност. Същите биха могли да се преназначат в новосъздадения Орган, като след извършване на анализ относно неговите функционалности, да бъдат предприети и конкретни действия за оптимизиране и прецизиране на точния брой служители, като по този начин не само няма да е необходимо предвиждането на средства за заплащане на новоназначени служители, но и ще бъдат направени значителни бюджетни икономии, което от своя страна би довело до повишаване на досегашните възнаграждения на инспекторите. Тази мярка би намалило и предпоставките за корупция и финансова зависимост.
Създаването на единен контролен орган е с ясните цели:
- Повишаване на безопасността на движението по пътищата;
- Единни проверки по различните направления, завишават качеството и ефективността;
- Регулиране на пазара в транспортния бранш. Намаляване на броя на самите проверки. Намаляване на корупционните практики;
- Облекчаване на транспортния бизнес, без необходимостта за извършване на многократни проверки от различни служби за контрол (както знаем в Република България са повече десет),
- Намалява нелоялната конкуренция, не само в браншовете свързани с пътната безопасност, а като цяло в икономиката на страната.
Оставаме в готовност и на разположение да защитим и развием предложената от нас концепцията.
Свали като пдф ТУК