Йордан Арабаджиев

Позицията на институциите относно вноса на шофьори от чуждестранни държави

Йордан Арабаджиев –  изпълнителен директор на „Съюз на международните превозвачи“.

Позицията на институциите относно вноса на шофьори от чуждестранни държави

 Първо, да благодаря на организаторите за отправената покана.

Мисля, че това е първият форум , на които се засягат сериозните проблеми на бранша.

След малко ще ви покажа едно социологическо проучване и ще видите как някои проблеми се отразяват на транспортния бранш.  Когато говорим за проблем, първо трябва да го очертаем.

Според Евростат през 2004 година  разходите за труд са между 10 и 30%, през 2014 година са от 20 до 40%, а през 2018 година – от 28 до 45%. Т. е само за три четири години имаме 8 % увеличение на разходите за труд. Вие, всички, които сте в този сектор, знаете как главоломно растат заплатите. Това е така, защото търсенето на шофьори е много по-голямо от предлагането.

Фокусът, който ще дам – и в Европа, какво се случва?

Превозите в целия Европейски съюз  са изключително силно засегнати. Например в Германия до 2030 година ще липсват 150 хил. шофьори. В Белгия 36% от фирмите изпитват затруднения с набирането на шофьори.

Една интересна статистика по данни на Europe. През 1982 година на 1000 превозни средства са се падали по 1310 шофьора. През 1992 – 1000 шофьора, през 2002 – 890, през 2012 – 750. През 2022 година се очаква 480 шофьора да се падат на 1000 превозни средства. За 40 години – 2,7 пъти по-малко шофьори в световен мащаб. Това се дължи на факта, че всяка година 30 хил. шофьора се пенсионират, а няма нови.

Тук искам да споделя нещо, което дискутираме през последните месеци. Скритият замисъл на пакета Макрон е точно този. Чрез административни регулации да се фалират малките и средни предприятия в Източна Европа, при което тези шофьори ще загубат работата си. Това е скритият замисъл на пакета Мобилност, а не някакви условия на труд и т. н.

В България ситуацията не е по-различна. Средната възраст на шофьорите, международни според НСИ е 55 години. След 10 години тези хора ще бъдат извън пазара, а само 2,5% ще бъдат до 25 години.

Ясно е, че младите хора не биха желали да се занимават с тази професия.

В търсене на решение на проблема Съюзът на Международните Превозвачи възложи на социологическа агенция да извърши проучване на тема какъв е недостигът на водачи. Проучването обхвана както членове на съюза, така  такива, които не са.

Това проучване се извърши между 18 октомври и 14 ноември 2018 година.

80,8 % от всички участващи в проучването заявиха, че изпитват недостиг на шофьори.

Близо 2,2 млрд. лв. губи българската икономика през 2019 г. заради недостига на шофьори на ТИР-ове.

Загубите се равняват на около 2% от БВП на страната.

В резултат на това заради липсата на работна ръка в момента 15% от лицензираните камиони стоят без курсове.

Как виждаме решението на проблема?

Ясно е, че трябва да се внасят кадри. По подобен начин решават проблемите си в Полша, Румъния и др.

Вижте и презентацията г-н Арабаджиев

Prezentacia

751 total views, 12 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)
Loading...

Сродни публикации