недостиг на професионални шофьори

Недостиг на шофьори в Европейския съюз

Недостиг на шофьори в Европейския съюз

Според доклад на IRU една пета от позициите за шофьори е незапълнена в европейския сектор на автомобилния транспорт, в резултат на което има нарастващ недостиг на шофьори в Европейския съюз.

Европейският сектор на автомобилния транспорт е изправен пред най-острия професионален недостиг на шофьори от десетилетия, установи нов доклад на Международния съюз за автомобилен транспорт (IRU).

Докладът се основава на информация от заинтересованите страни в европейския транспортен сектор и се базира  на две проучвания, проведени от IRU.

Анкетирането на членовете на IRU и асоциираните организации в Европа от октомври 2018 г. до януари 2019 г. показа видим недостиг на шофьори в Европейския съюз от 21% в сектора на товарния транспорт и 19% в автобусния сектор. Проблемът се задълбочава, като недостигът се очаква да достигне 40% в двата сектора, тъй като търсенето ще нарасне през 2019 година.

Борис Бланш, управляващ директор на IRU, коментира: „Транспортната индустрия трябва да предприеме незабавни и решителни действия за справяне с недостига на шофьори. Ако не бъде променено, то ще има сериозни последици за европейската икономика и ще доведе до увеличаване на разходите на предприятията, потребителите и пътниците.

Но в тази професия няма недостиг на възможности. Всъщност нашето изследване установи, че удовлетвореността от работата е висока, като само 20% от анкетираните шофьори изразяват недоволство от работата си. “

Какво причинява недостигът на шофьори в Европейския съюз?

Според проучването на IRU:

  • 57% от мъжете-шофьори и 63% от шофьорите смятат, че лошата представа за професията задушава набирането на персонал.
  • 79% от шофьорите смятат, че трудността при привличането на жени към професията е една от основните причини за недостига на водачи. Това се казва в данните от Международния транспортен форум, според които  само 2% от шофьорите в европейския автомобилен транспорт са жени.
  • 70% от шофьорите на възраст между 25 и 34 години смятат, че трудността за привличане на млади шофьори е една от основните причини за недостига на водачи.
  • Сред шофьорите 76% смятат, че условията на труд са причина за недостига на водачи, а 77% смятат, че дългите периоди извън дома пречат на много хора да влязат в професията.
  • Промишлеността също страда от застаряваща работна сила. В Европа по-голямата част от фирмите в сектора на товарния транспорт наемат шофьори, чиято средна възраст е 44 години, докато в сектора на пътническия транспорт средната възраст на заетите им шофьори е 52 години.

Г-н Blanche продължи: „Трябва да се положат усилия в световен мащаб за справяне с негативните възприятия и подобряването на имиджа на професията. В същото време всички заинтересовани страни в промишлеността трябва да действат за подобряване на условията на труд в сектора. Третирането на водачите следва да се подобри, като се осигури адекватна и достатъчна инфраструктура и съоръжения.

„За да привлече сектора нова и разнообразна работна сила, особено увеличавайки заетостта на младите хора и жените, трябва да се въведе по-всеобхватна политика за набиране на персонал в целия сектор.“

За да се справят с тези предизвикателства, IRU работи в тясно сътрудничество със своите членове за изготвяне на план за действие за краткосрочни, средносрочни и дългосрочни мерки.

IRU вече е предприел стъпки, включително редовно събиране на солидни данни за компанията, за да намери факти и да наблюдава тенденциите. Съветът стартира съвместна инициатива с Европейския съвет на превозвачите (ИСС) за разработване на общи принципи, насочени към подобряване на третирането на водачите на местата за доставка. IRU създаде също така експертна група за работа по  законодателството за обучението на водачите и неговата ефективност.

IRU ще създаде мрежа „Жените в транспорта“, насочена към увеличаване на броя на жените в транспортния сектор и тяхното представителство на всички работни равнища, както и за насърчаване на транспорта като привлекателно поле за работа на жените, създаване на награди за жените-водачи и най-добрите компании по отношение на набирането, приобщаването и запазването.

Матиас Медж, делегат на IRU, предупреди: „Вече недостигът на водачи създава сериозни главоболия за транспортните оператори, което оказва влияние върху хората и бизнеса, които разчитат на техните услуги. Ние не трябва да се заблуждаваме, че автоматизацията на мисленето ще реши този въпрос. Все още има някакъв начин да се стигне до пълна автоматизация на автомобилния транспорт, а частичното приемане, на което сме свидетели, ще изисква значителна работна сила с все по-разнообразен набор от умения. Това прави необходимостта от решителни действия за привличане на нови служители още по-непосредствени.

“IRU направи недостига на шофьори един от ключовите си приоритети за 2019 г. Ще работим с публични и частни заинтересовани страни, като националните правителства, местните власти и социалните партньори, за да намерим решения за справяне с предстоящата криза.”

Допълнителна статистика

В Обединеното кралство излизането на страната от Европейския съюз съвпада с  недостига на шофьори, което се увеличава с 50 шофьора на ден.

Средната възраст на водачите  в Германия сега е над 47години, което означава, че около 40% от водачите на камиони и 55% от автобусните водачи се очаква да се пенсионират до 2027 г., създавайки недостиг от около 185 000 шофьора.

В Белгия автобусните оператори изчисляват, че нуждите на индустрията ще изискват от тях да наемат 28% повече шофьори в сравнение с 2018 г., което води до недостиг на водачи от почти 50%.

В Норвегия компаниите за камиони оценяват, че търсенето им за шофьори ще се увеличи с 12% през 2019 г. В комбинация с 22% на незаети длъжности, определен през 2018 г., това ще увеличи техния недостиг на водачи до 35%.

Компаниите за камиони в Румъния се сблъскаха с недостиг на шофьори от 37% през 2018 г. и посочиха, че ще бъдат необходими 32% повече водачи през 2019 г., създавайки недостиг на шофьори от почти 70%, ако проблемът не бъде решен.

Сходни публикации може да прочете ТУК.

1,700 total views, 2 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 4,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации