Най-добър автобусен шофьор на 2010 година

Надпреварата Национално състезание „Най-добър шофьор на годината”

     На 11 юни т.г. на територията на Професионална гимназия по механотехника и транспорт Стара Загора за четвърти пореден път се проведе Националното състезание „Най-добър автобусен шофьор на годината”, организирано от сп. Автобуси&микробуси”. Събитието съвпадна с 5-годишнината от създаване на писанието. Участие взеха 13 шофьора от цялата страна. На състезанието присъстваха гости от градския транспорт в Скопие – JCП Skopje, представителя за България на VDL CBC г-н Клаас Хелгер, Община Стара Загора, два автобуса с ученици от Професионална гимназия по транспорт от София, ученици от Професионална гимназия по транспорт Виноградец, както и ученици и учители от домакините на събитието – Професионална гимназия по механотехника и транспорт в Стара Загора.

Присъстваха следните състезатели по азбучен ред на фамилиите:

Aзмиев Азми от фирма „Уонда”, гр. Русе

Бечевски Васил от Пловдив експрес 2000

Борисов Бойчев от Градски транспорт Пловдив

Борисов Бисер от фирма „Оданс” ЕООД, гр. София

Иванов Живко от Автобусни превози Стара Загора

Иванов Иван от фирма „Ваканция” ООД, гр. София

Иванов Илиян от фирма „Бета Бус”, гр. Габрово

КериновПетър от фирма „Отос-3” от гр. Пазарджик

Кънчев Кънчо от Автобусни превози Стара Загора

Николов Петър от фирма „Биомет” ООД

Попов Антон от фирма „Ваканция” ООД

Стайков Благой от Градски транспорт Пловдив

Хаджиев Валентин от фирма „Фиданка Казакова 13 ЕООД , гр. Пловдив

p10601221.jpg     Както е по традиция, веднага след откриването на състезанието се проведе тестовият изпит с 60 въпроса с акцент върху правилата и нормите за безопасно шофиране, познания за новите европейски правила за работа и почивка на екипажите на превозни средсктва според регламент 561/2006 и приложение на Евроспогодбата AETR, правила при дневно, седмично, двуседмично кормуване и почивки, превоз на пътници по редовни автобусни линии, превоз на пътници „случайни” превози, използване наp10601311.jpgтахограф,необходими документи при различните видове пътувания, основни технически познания за автобуса, първа помощ при ПТП.

Тестът бе разработен с любезното съдействие на Министерство на транспорта отдел „безопасност на движението”, учебен център „Нодис” и БЧК.

Класиране на теста по теория:

1 място. Азми Азмиев, фирма „Уонда” ЕООД, гр. Русе – 47 т.

2 място. Бисер Борисов, фирма „Оданс” ЕООД, гр. София – 43 т.

3 място. Петър Николов, Биомет ООД, гр. София – 41 т.

p10601651.jpg     След кратка почивка се проведе и практическият изпит с нов МАN, Lion p10601421.jpgCoach, осигурен с любезното съдействие на община Стара Загора. Тук акцентът бе върху зареждането на тахограф, майсторско управление, бързи маневри и реакции, практически упражнения –p10602621.jpgумело преминаване покрай наредени конуси на предна и задна скорост, правилно паркиране.

 

 

Класиране на практическия изпит:

 p10602431.jpg p10602601.jpg   p10602581.jpg

1 и 2 място – Бисер Борисов, фирма “Оданс ” ЕООД, София с 10 точки и Петър Николов, „Биомет” ООД, София с 10 точки.

3 място – Азми Азмиев,фирма „Уонда”ЕООД с 8 точки

    Последно препятствие пред участниците бе практическия изпит по оказване на долекарска медицинска помощ, организиран със съдействието и помощта на Българския червен кръст.

 

 p61110151.jpg p10603441.jpg  p10603591.jpg 

Класиране на теста по долекарска помощ:

Азми Азмиев, фирма „Уонда” ООД, град Вятово – 1 място

Живко Иванов, Автобусни превози Стара Загора – 2място

Бисер Борисов, фирма “Оданс Травел” ЕООД –3 място

Борис Бойчев, Градски транспорт Пловдив – 4 място

 

p10604011.jpgp10603671.jpg

В края на състезанието, по време на организирания коктейл бяха обявени и тримата крайни победители. 

 p10604241.jpg p10604321.jpg p61109961.jpg

КРАЙНО КЛАСИРАНЕ

p10604381.jpg  p10605251.jpg  p10605221.jpg 

1 място- Азми Азмиев, фирма „Уонда”, гр. Русе Грамота и множество награди осигурени от спонсорите и Община Стара Загора бяха връчени от г-н Белчо Белчев – зам. Кмет по транспорта на Община Стара Загора

2 място- Бисер Борисов, фирма “Оданс” ЕООД , гр. София Грамота и награди връчи г-н Ивайло Лазаров, представител на главния спонсор на събитието Federal Mogul.

3 място- Петър Николов, фирма „Биомет” ООД, гр. София Грамота и награди връчи г-н Атанас Димитров, управител на фирма “Златен Меркурий” ЕООД

     Раздадените награди включваха професионални якета и екипи, шапки и фланелки, осигурени от генералния спонсор Federal Mogul, туби с автомобилно масло Verkol от „Златен Меркурий”,специализирана литература, осигурена от учебен център Nodis, комплекти с автокозметика от фирма „Бомар”, кроасани от Pain D”Or, както и специални дипломи, литература за първа помощ и професионални немски аптечки,осигурени от БЧК. Списание „Автобуси и микробуси” подари на всички ученици и състезатели фирмени фланелки и шапки.

p10605291.jpgАзми Азмиев – 1-во място

АЗ СЪМ МАКСИМАЛИСТ

Явявам се, защото съм максималист – или ще е най-доброто или няма да бъде. Тестът тази година беше с по-интересни въпроси, а за напред още по-трудни трябва да бъдат. Законите се менят и нещата повече опират до въпросите кое трябва да бъде и кое не трябва. Някои колеги викат „Ама аз не съм учил, не съм се подготвил и затова няма да се явя.” Не е необходимо да стоиш в къщи два месеца и да се подготвяш. Това са въпроси от практиката и трябва всеки шофьор поне веднъж годишно да провери знанията си. Казах, че тази година имаше много интересни въпроси. Например много интересн беше въпросът за нелегалните емигранти и как да се справяме с тях. Друг интересен въпрос беше „ може ли туристически автомобил да се движи по жълтата Вus лента?”. Интересувам се предимно от интернет, но не всичко намирам там. Считам, че трябва да има специален сайт, в който да има информация за всички новости. Например, глобиха ме скоро в Словакия 1600 евро, защото не знаех, че трябва да имам Go Go Box. Питах колегата дали ми е необходимо, но той ми каза , че ми трябва само винетка. Никой не знаеше, че от 01.01.2010г. има промени в закона и е задължително. Дадоха ни отсрочка за глобата две седмици.

Пътувам навсякъде, където ме изпратят, но най-ми е интересно да ходя, където не съм бил. Често пътувам до Турция, което не представлява проблем за мен. Там не ни проверяват, дори и да ни спрат, като видят българска регистрация ни пускат. Бях решил да дойда на състезанието с моята кола с още един колега, но го хвана страх и се отказа. Казвам на всички колеги да не се страхуват, а да дойдат следващата година да си премерят силите.

Има шофьори, които се бият в гърдите, че са много велики, ама нека да дойдат да ги видим. Много се радвам, че спечелих първо място. Догодина пак ще се боря да съм пръв.

p10605341.jpgБИСЕР БОРИСОВ – 2-ро място

ТАКИВА СЪСТЕЗАНИЯ СА МНОГО НЕОБХОДИМИ

     Радвам се, че отново имам възможност да участвам в националното състезание за най-добър шофьор. Тази година не направих грешката да не си сложа първо колана, още повече, че за такова нарушение във Франция ме глобиха 90 евро. И теоретичната и практическата част са по-трудни от миналата година.Явявам се за втора година, за да си сверя часовника и да пробвам силите си. Установих, че пропуските ми са основно в теорията, но това пък е предизвикателството.Да науча повече неща. Аз съм автобусен шофьор от 1997г..

Работя във фирма Оданс ООД от гр. София, основно пътувам по направления в Западна Европа, по екскурзии. В Западна Европа правилата се спазват много по-стриктно и често ни проверявят. Много пъти са ме спирали в Германия, даже като влизам задължително ме спират, най-често за паспортен контрол. А покрай Щутгарт, това се знае от всички българи, наблюдават с бинокли и щом видят български номер веднага излизат на магистралата с кола, за да ни спрат за проверка. Основната задача на проверката е да се види техническото състояние на автобуса, затова като ни спрат ни карат в една тяхна полиция наблизо за извършване на технически преглед. А вкарат ли те за преглед, все ще намерят някаква неизправност – нали трябва поне да си платиш прегледа! А глобите съвсем не са малки – 230 евро, 500 евро. В Италия са ме глобявяли 1300 евро, например, за неуредици в договора за превоз. Италианците ни отбиха за около два часа докато проверят дали постъпват правилно, след което ни казаха да платим глобата. Как си сверявям часовника дали съм в крак с новостите? За съжаление в България е трудно да се следят наредбите и законите, защото през няколко месеца все има някакви промени и ни е трудно да отделяме време да разберем всичко. Основно шефовете ни информират – казват ни, например, че има нова наредба или промяна в старата такава и и ние сме длъжни да се съобразяваме. Освен това си споделяме и между колегите. Практиката е най-добрия учител. Наредбата и да съм я чел,не означава ,че съм я запомнил, а още по-малко,че съм я разбрал. Наредбите са трудни за разбиране и е по-добре по-компетентен от шофьора да я разясни. Относно първа помощ не смея да твърдя, че съм много добре подготвен – имам изкаран курс по БЧК (около 6 часа), но считам, че това е крайно недостатъчно.Освен това при един истински случай има и много паника, затова и най-подготвения не се знае как ще постъпи. Накрая искам да кажа на колегите, че такива състезания са много необходими и те трябва да участват, за да видят и научат много неща. Не бива да се мисли, че ако не си в челната тройка, ще ти се смеят или ще се изложиш. Затова казвам на колегите да идват да си проверят уменията, дори и само за удоволствие.

p10605341.jpgПЕТЪР НИКОЛОВ 3-то място

ВИНАГИ СИ ВЪРША РАБОТАТА С УДОВОЛСТВИЕ

     Завърших „Вилхелм Пик”, сега „Хенри Форд” и съм автобусен шофьор от 1995г., когато направихме семейна фирма, която още съществува. Даже там получаваме списанието и то безплатно, за което сме много благодарни. Последните години, обаче работата намаля и от две години работя в „Биомет” ООД, защото смятам, че това е най-добрата автобусна фирма в България. Карам по направление Испания, имам голям опит и затова практическата част на състезанието не ме затрудни. За теорията нямах време да се готвя, но поне веднъж в годината човек трябва да си свери часовника. Ние за Испания нямаме проблеми. Ръководството максимално е изчистило нещата. Караме на дигитални карти и спазваме всички европейски изисквания. Тръгваме четирима шофьори, двама остават в Италия по средата на пътя, а другите двама продължават, после на връщане обратното. Преди постоянно ни спираха, но сега само като ни видят им е ясно, че сме редовни. Ето защо вече не ни и спират. Сега с новите европейски наредби, считам, че е по-лесно. Абсолютно всичко трябва да се спазва. Според мен задължително е шофьора да има познания по БЧК. В България часовете по БЧК са малко. Аз съм на 43 г. и в практиката съм имал много случаи. Реагирам тихичко, освен това умея да запазя самообладание и се справям. Имал съм случаи човек да си глътне езика, взимам лъжица от жабката, бъркам му в устата и го свестявам. Наскоро пък връщахме едно момиче от Испания. Баща и я връщаше от една комуна за наркомани, но тя беше истинска развалина. На всяка спирка се криеше в тоалетните да се дрогира. Считам, че такива случаи трябва да са с придружител. Защото 50 човека ни чакаха, а ние шофьорите я издирвахме. За първи път участвам в състезанието, което разбрах, че се провежда за четвърта година и съм трогнат. Вярно е, слабото ми място бе теоретичната част, с практическата нямах никакви проблеми. На всички колеги пожелавам безавариен път и да идват да участват. Препоръки към списанието почти нямям ,защото то е перфектно.Това не е комплимент, това е самата истина. Останат ли ми пет минути и сядам да го чета. Надявам се, че в България ще има много млади шофьори, които да продължат нашия път. Считам, че българските шофьори са едни от най-добрите в Европа. За мен шофьорската професия е и хоби. Винаги си върша работата с удоволствие.

2,227 total views, 2 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (9 807 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации