Наболели проблеми в автобусния бранш и тол системата в България

Наболели проблеми в автобусния бранш и тол системата в България

 Магдалена Милтенова – Председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи

Изключително ми е приятно да ви видя тук, това означава, че е важно това, което правим. Може би трябва да кажем на колегите журналисти,  че днешният форум сме разделили на два модула – първият модул е посветен на проблемите в бранша, а вторият модул – на тол системата. Да благодарим на нашите партньори, на гостите от Световната банка, на представителите на тол системата.

За съжаление един сериозен проблем, който стои пред нас,  е именно  дискриминацията, на която сме подложени от страна на българската държава или администрация, както и да го нарека, защото вие знаете, че ние сме лишени от възможността да участваме в проектите на Европейския съюз за финансиране.

Към днешна дата бенефициенти по тези проекти са само черни предприятия, което ние считаме за изключително погрешно и вредно. За съжаление, голяма част от тези предприятия са създадени като кухи структури и вие го знаете по-добре от мен, колегите, които работят в тези градове. Единствената цел на тези предприятия беше да получат финансиране от Европейския съюз, при което, действащ бизнес, действащ икономически сектор в страната започнаха да се закриват и вече са изградени така наречените интегрирани градски схеми в които оперират само вътрешни предприятия, това са общинските предприятия.

Знаете, че в началото на годината се проведе една среща при Премиера Бойко Борисов, на която присъстваха министърът на финансите, министърът на транспорта и информационните технологии и, на която среща беше поет ангажимент от тяхна страна за решаване на проблемите с нерегламентирания транспорт, който е бич за бранша. Поеха се ангажименти за изготвяне на нова нормативна база за  изменение на закона за автомобилните превози, за справяне с нереглементираните превози, за наредба № 2, която регулира нашите превози. За съжаление, мога да кажа, че нищо от тези неща не са свършени. Факт е, че законът за автомобилните превози излезе от обществено обсъждане, факт е, че в момента е  в междуведомствено обсъждане. Министър Желязков ни увери, че законът ще влезе на обсъждане в Министерски съвет. Това, разбира се не ни успокоява, защото предстой гледането на закона в Пленарна зала, в Транспортната комисия и е факт, че ние нямаме действащ закон. За това настояваме до 13 януари по този въпрос да имаме яснота и този закон да бъде приет.

По отношение на нерегламентираните превози вие знаете, че повече от 10 години поставяме този въпрос и настояваме това деяние да бъде криминализирано, но всеки път срещаме съпротива от страна на правителството. Сами разбирате, че с административни мерки този въпрос не се решава, а проблемът се разширява, всеки ден сме свидетели на все повече и повече ванове и леки коли  да си движат по автобусните линии. Така че,  настояваме този проблем да се реши и настояваме за криминализиране на това деяние. За това ние настояваме до 13 януари да има яснота по въпроса, защото дали ще фалираме на 13 януари или догодина, няма значение. И ако отговорните структури в Народното събрание не съумеят да вземат едно решение, няма смисъл да продължаваме да работим.

Знаете какви са и другите ни проблеми, свързани със субсидиране и компенсиране на превозите, с политиката на общините. Може би не е необходимо да го говорим, защото всеки един от вас го знае. Но заради гостите, които са на нашата проява и заради журналистите трябва да се каже, защото трябва да се знае какво става. За да могат журналистите да го отразят и обществото да знае нещата. Не мога да отрека, че министър председателят иска да се решат проблемите, не мога да отрека, че министър Желязков ни съдейства, но нашият проблем е на ниво администрация. Има наличие на тотална некомпетентност на всички нива и за съжаление ние сме хората, които трябва да го решат. И за пореден път ще бъде чрез натиск върху институциите, чрез провеждане на протест. Но аз съм сигурна, че така мисли всеки един от нас, че друга алтернатива – няма.

По-късно възникна проблемът с тол системата, с цените, които бяха обявени, възникна бонус-малус системата, който е един изключително важен проблем. Възникнаха и други нормативни актове в последствие. Информирали сме за това министър Желязков и имаме уверение, че по отношение на бонус-малус системата ще се предприемат мерки и нещата няма да бъдат във вида, в който са обявени, ще започнат нови консултации по въвеждането на тази система за да бъде намерен приемлив вариант. За нас приемлив вариант е, че  бонус-малус трябва да бъде свързан само с причинени щети. Този въпрос засяга не само превозвачите, всеки български гражданин ще бъде засегнат от тази система. Това е един от проблемите, който предстой да решаваме.

По отношение на тол системата продължават нашите разговори, колегата проф. Асенов след това ще даде яснота. За да се приемат условия, които да не доведат бизнесът да фалира и населените места да останат без транспорт. Това не е една бакалия, в която да влезете да си купите хляб и ако няма да отидете в друга бакалия. Превозите знаете как се възлагат, чрез обществени поръчки, с дългосрочни договори, с фиксирани цени и ние там няма как да ги променяме. Знаете, че преди време след една наша среща в МРРБ имахме уговорката автобусите, които извършват превози  по редовни линии да бъдат на нулева ставка. За останалите превози специализирани и случайни е нормално да има такса и ние не сме против това. Ние искаме да има един плавен преход от винетната система към тол системата, така, че разходите да не се увеличават в пъти. Към днешна дата имаме ползотворни разговори с МРРБ и се надяваме да стигнем до колективно решение.

И в заключение ще кажа, че този срок от един месец не е виртуален, а че нещата могат да се случат реално. Разбираме, че всичко не може да се случи в рамките на един месец, че нещата зависят от закона за автомобилните превози, след което можем да работим по останалата нормативна база, Нещата, които искаме да се случат в рамките на този един месец са законът за автомобилните превози, инкриминирането деянието  нерегламентираните превози и да се разпише  една пътна карта, по която да се работи, в която влизат всички останали проблеми като тол такси, бонус-малус системата. Искам да кажа и че 13 януари е една подходяща дата, защото АПИ трябда да е формирала цените по тол системата, която ще заработи от м. март. Това е един срок, в който можем да изпълним задачите, които сме си поставили в партньорство с правителството. И разбира се, политическа воля за да постигнем тези резултати, които сме набелязали.

 

Loading

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации