Липсата на кадри в автобусния бранш

Липсата на кадри в автобусния бранш

Магдалена Милтенова – Председател на УС на конфедерация на автобусните превозвачи

Някога имаше такова национално училище, което произвеждаше тези кадри. Съвсем спокойно в периода на обучението  в 17-та си година може да се изкара категория Б, след което в края на обучението си на 19 години да получи категория Д. Ако ние в процеса на обучение не научим тези хора на  елементарна професия, как очакваме после да работят? Общо взето изкарваме едни кадри, но всъщност е валидна максимата „Учи мама, за да не работиш!“. Същото се получава и сега. На принципа „Учи, за да не работиш“ тези хора вече с висше образование нещо им пречи да работят като шофьори.

Семейството е постигнало нещо голямо. Детето е завършило висше образование. Друг е въпросът, че в много висши училища през последните години има толкова свободни места, че е без значение дали се учи за да се завършва висше образование – плащат се изпити, плащат се семестри. Съжалявам, че го казвам заради колегите от Министерство на образованието, но това е факт. Ако ние не го научим този човек на професия, той няма да се реализира, няма да получи висше образование, на който родителите нямат възможност да платят това образование, ние няма  и как да ги накараме тези хора да работят. В периода в който той на 17 или 18 години получи книжка категория В, до периода, в който ще получи категория Д, за  да превозва хора той вече ще си е намерил работа, той ще привилегирова друга сфера. Те нямат време тези 3-4 години да не работят, някой да ги издържа  и  ние да очакваме, че ще станат шофьори.

Кадрите ни застаряват ежегодно. Проблемът, който засягаме, за който г-н Арабаджиев направи презентация / за товарни превози / е съвсем идентичен с този при нас. Само, че при нас има 100% фирмен недостиг на кадри. Тъй като автобусния превоз е много по-ниско платен, поради липсата на финансиране, поради липсата на средства, постоянно повтаряме за нерегламентирания превоз на пътници. Той унищожава нашия бранш. От това нещо хората страдат изключително много. Не могат да осигуряват на хората си нормални и достойни заплати. Липсата на финансиране от страна на държавата, която финансира и субсидира сектора на 50% в най-добрия случай, а за миналата година е 45% финансирането, С тези 50% автобусните фирмите трябва да издържат държавата, да извършват нейната социална функция, това се случва в момента.

В община Попово, няма да има превозвач от юли месец, защото никой не се явява на обществената поръчка. Договорът изтича в края на юли. И след това общината остава без превозвач.

Самият факт, че хората, които извършват този вид дейност, собствениците на транспортните фирми отказват да извършват дейността, може да се направи извод колко пагубно е това и за кадрите. Искаме да осигурим кадрите, но нямаме финансовия ресурс да го направим. Не само проблемът е в самото обучение, проблемът не е и само в кадрите, защото аз зная от Агенцията по заетостта, че те полагат неимоверни усилия за намиране на хора, но липсата на кадри е повсеместна. Причината според мен е от една страна образованието, което никак не подготвя добре, колкото и да не ми се иска да го кажа. Ние нямаме стимул тези млади хора да ги направим добри работници, нямаме стимул в самото образование тези хора да се научат на работа. За съжаление в момента те масово не искат да работят, те искат да се учат.  Трябва да бъде променен модела на образование, модела на поведение на тези млади хора. Това е един сериозен проблем, който обхваща и семейството, и бизнеса, и образованието. Но не можем да пренебрегнем фактите и да не работим.

Защо в България се бави от 3 до 6 месеца достъпът на работна ръка? Защо в Европа законите и директивите работят? Защо само ние в България въвеждаме някакви рестриктивни мерки? Защо в България да има видеонаблюдение в автобусите? Ние сме единствената държава в света, в която  шофьорът да  носи отговорност, че някой пътник не си е сложил колана. Самата регулация в нашите закони води до там, ние да нямаме кадри.  

Не може държавата да определи осигурителен праг от 560 лв. за шофьор на автобус, а глобата  за елементарно нарушение да е 1500 – 2000 лева. Имаме безумни глоби наложени. Кой нормален човек ще дойде при нас да работи за 1 000 лева и при най-малкото нарушение ще бъде глобен с 2000 – 3000 лева. Защо ще работи той тогава, за да плаща на държавата актове, глоби?

В момента водим преговори с Министерство на транспорта /Изпълнителната агенция/  за намаляване на тези глоби. Всички тези рестрикции, които се въвеждат, ние нямаме подготвени кадри, вярвайте ми. Имам шофьор, който не може да води регистър по продадени билети. Този шофьор не може да го води като хората, той цял живот е бил шофьор, и дава данните по регистъра отзад напред. Ако видите как си води регистъра, ще ви стане лошо. Просто няма данъчен, който може да се оправи в тоя регистър. Никога не мога да разбера колко билета е продал. Същото се отнася и до пътните листа. Не можем да очакваме тези хора да работят. Тези хора са в пенсионна възраст. Скоро време въобще няма да имаме кадри.

Положението е изключително сериозно. Ние поемаме инициативата първо чисто нормативната база да бъде променена в условията ни на труд. Ако не се подпомогне автобусния бранш с финансиране, защото от 2007 година до настоящия момент, ние нямаме възможност да кандидатстваме по нито една европейска програма за финансиране.

Включително програмата Джеръми, която беше обявена за подпомагане, като отидем в банката ни казват „водите се  в сектор транпорт, вие не може да кандидатствате“.

Абсолютно е невъзможно браншовете да се развиват в нормални условия. От друга страна  и проблемите за които говорихме с  колеги, ограничаването на цените за извършване на  услугата, без участие в обществени поръчки, без да са обезпечени, без да има стойност на самата поръчка. Ние умишлено държим една цена от 1 левче на билета, да не говорим, че в Търговище имаме цена от 1 стотинка за билетче и сами разбирате, че този сектор няма как да продължи да съществува, ако няма нормални отношения между институциите, за съжаление. И ако ние не възстановим образованието, тези хора излизайки от средно образование да започнат да работят, защото той като излезе, кой ще го издържа. Кой нормален човек ще каже на сина си, стой си там в къщи, ние ще те храним една година, защото ще те правим шофьор. Ами няма такъв! В края на крайщата всичко това е свързано с образованието, после със законодателството…. 

Още по темата.

1,860 total views, 3 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (4 votes, average: 3,75 out of 5)
Loading...

Сродни публикации