таксиметрови шофьори

Кодекс за професионална етика на таксиметровия шофьор

Изх. № 289/15.01.2020 г                                                     До

                                                                                              г–н Р. Желязков – министър на МТИТС,

                                                                                              г–н А. Попов – зам. министър на МТИТС,

                                                                                              г–н Б. Рановски – изп. директор на ИА“АА“,

                                                                                              г–н Д. Войновски – зам. изп.директор на  АА“  

                                                                                              в РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

 Е Т И Ч Е Н    К О Д Е К С

от СЪЮЗ ТАКСИ, НАЦИОНАЛНИЯ СЪЮЗ НА ПРЕВОЗВАЧИТЕ,

БРАНШОВАТА КАМАРА НА ТАКСИМЕТРОВИТЕ ВОДАЧИ И ПРЕВОЗВАЧИ,

АСОЦИАЦИЯТА НА ТАКСИМЕТРОВИТЕ СИНДИКАТИ В БЪЛГАРИЯ

                                                                                                                                                                              КОДЕКС ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА ЕТИКА НА ТАКСИМЕТРОВИЯ ШОФЬОР

 ПРЕАМБЮЛ

  1. Този кодекс се основава на нашето разбиране, че всяка съвместна дейност, за да е успешна и ефективна, е необходимо да бъдат съблюдавани единни правила на поведение и етични норми на взаимодействие. Те почиват на основните ценности на таксиметровата компания. 
  2. Корпоративните ценности за нас са следните:

“Професионализъм”:

Ние се грижим за благополучието на нашата таксиметрова компания, като даваме най-доброто от своите знания, умения и опит. Важен е непрекъснатият стремеж да подобряваме качеството на труда, който полагаме, на знанията, способностите и културата, които притежаваме.

“Екипност”:  

С целенасочените усилия на всеки член на таксиметровата компания трябва да се създаде среда на доверие, взаимно уважение и подкрепа, с ясни планове, перспективи и цели.

  1. Етичните принципи, които поставяме в основата на нашата дейност, са: лоялност, честност, почтеност, справедливост, отговорност, законност, опазване и защита на човешкия живот, уважение и зачитане на достойнството и правата на гражданите.

 Глава първа

ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

 Чл. 1. (1) Този кодекс определя правилата за професионална етика на всеки член на таксиметровата компания.

(2) Целта на етичните правила е да съдействат за по-доброто изпълнение на професионалните задължения на всеки член на таксиметровата компания с цел повишаване качеството на услугата, предоставяна на клиентите.

(3) Кодексът цели да повиши доверието и да издигне престижа както на таксиметровата компания, така и на професията като цяло.

Чл. 2. При осъществяване на професионалните си задължения, всеки член на таксиметровата компания действа компетентно, като демонстрира професионалните си умения и избягва действия, които биха могли да дискредитират авторитета на компанията.

Чл. 3. Членовете на компанията при осъществяване на задълженията си поемат пълна лична и професионална отговорност за своите действия или бездействия.

 Глава втора

ВЗАИМООТНОШЕНИЯ С КЛИЕНТИТЕ

 Чл. 4. При изпълнение на задълженията си членовете на компанията се придържат към такива правила за взаимоотношения с клиентите, така че всеки клиент да бъде уверен, че взаимодейства с компания със сериозна репутация и съблюдаваща общоприетите норми на делово общуване. Поведението на всеки от таксиметровите шофьори трябва да формира определена представа у клиентите, така че да могат да му се доверяват и да разчитат на него.

Чл. 5. При изпълнение на задълженията си, членовете на компанията спазват възприетия от компанията служебен етикет и правила за делово общуване.

Чл. 6. (1) Членовете на компанията проявяват уважение и коректност в отношенията си с клиентите, като не допускат изразяването на твърдения, уронващи доброто име и достойнството на личността.

(2) По време на курса уважението между шофьора и клиента трябва да е взаимно. В противен случай или при вид заплаха от едната страна, то другата страна може да спре изпълнението на курса.

Чл. 7. Членовете на компанията не допускат поведение, което накърнява достойнството и правата на клиента.

Чл. 8. При изпълнение на задълженията си, членовете на компанията не допускат прояви на дискриминационно отношение, основано на пол, раса, народност, етническа принадлежност, гражданство, произход, религия, вяра, образование, убеждения, политическа принадлежност, лично или обществено положение, увреждане, възраст, сексуална ориентация, семейно положение или имуществено състояние.

Чл. 9. Членовете на компанията с поведението си трябва да подкрепят целта на таксиметровата компания за изграждане на дългосрочни и ефективни взаимоотношения с нейните клиенти.

Чл. 10. Клиентът има право да избира:

  • маршрута за движение в населеното място, освен в случаите, когато минава през улици с „кратери”;
  • радиостанцията и/или таблетите за слушане, но не и силата, която би попречила на работата на шофьора и обслужването на клиентските приложения;
  • отсъствието или наличието плюс силата на парното през студените дни или на климатика през топлите дни;
  • отварянето или затварянето на съответния прозорец при отсъствие на валежи (сняг, дъжд и т.н.);
  • да разговаря или не с шофьора;
  • скоростта на движение в рамките на правилника;
  • да остави или не бакшиш;
  • да участва или не в организираните рейтинги за автомобили и/или шофьори и т.н. от съответните приложения за организиране и осъществяване на курсове в населените места;
  • да участва или не в товаренето или разтоварването на багажа;
  • дали се нуждае от придружаване до входната врата, поради някакъв страх;
  • шофьор с минимално ниво на разбиране и говорене на английски език.

Чл. 11. Водачът на таксито има право да откаже курс на клиент:

  • който е в състояние след употреба на алкохол, опиати и т.н.;
  • ако дрехите или багажът му биха замърсили купето или багажника на таксито;
  • ако е във видимо агресивно или неадекватно състояние или по друг начин заплашва живота на шофьора и т.н.;
  • ако клиентът иска да пуши или да се храни, или да употребява алкохол, или опиати или прояви друго поведение, противоречащо на добрите нрави;
  • ако клиентът иска да се качи с придружители на брой по–голям от разрешения от правилника за движение.

Глава трета

ПРОФЕСИОНАЛНО ПОВЕДЕНИЕ

 Чл. 12. (1) Членовете на компанията при осъществяване на задълженията си прилагат ефективно знанията и уменията си във връзка със спазване на правилата за движение по пътищата.

(2) Членовете на компанията проявяват професионализъм, като шофират разумно и отговорно, без да излагат на риск нито клиента, нито компанията.

(3) При изпълнение на задълженията си, членовете на компанията са длъжни да поддържат автомобила винаги в техническа изправност, в безупречен външен и вътрешен вид (когато времето го позволява), което включва чистота и ухание.

Чл. 13. Членовете на компанията се стремят да повишават непрекъснато своят професионализъм.

Чл. 14. Членовете на компанията не допускат агресивно поведение на пътя и зачитат правата на пешеходците и останалите водачи на пътя.

Чл. 15. При изпълнение на задълженията си, членовете на компанията не допускат замърсяване на околната среда.

Чл. 16. При изпълнение на задълженията си, членовете на компанията се стремят да предоставят качествено професионално обслужване на всички нейни клиенти.

Чл. 17. Член на компанията, който разполага с информация, че друг член е извършил нарушение на правилата за професионална етика, което нарушение поражда основателни съмнения в почтеността, надеждността или други негови професионални качества, трябва да информира ръководителя й, респективно съответния инспектор на компанията.

Чл. 18. Контролът за професионалното обслужване на клиентите се осъществява от контролния апарат на съответната компания (инспектори, бригадири и др.).

 Глава четвърта

ЛИЧНО ПОВЕДЕНИЕ

 Чл. 19. Членовете на компанията са длъжни при изпълнение на задълженията си и извън тях чрез своето поведение да пазят доброто име и престиж на компанията и да не допускат да бъде накърнено общественото доверие в професията като цяло.

Чл. 20. Членовете на компанията при изпълнение на задълженията си са длъжни да спазват изискванията за професионален външен вид и достойно поведение на работното им място, както следва:

а/ безусловно да съблюдават, зачитат и защитават общоприетите човешки ценности и човешко достойнство;

б/ да изпълняват съществуващите инструкции за работа и винаги да се ръководят от правилата за безопасност, като тяхната основна цел е опазване на човешкия живот;

в/ да са вежливи и любезни с клиентите, да се отнасят възпитано и с нужното уважение към колегите си и към гражданите;

г/ да не допускат на работното си място поведение, несъвместимо с добрите нрави;

д/ да не използват обиден език, да не ругаят, да не създават и да не участват в скандали и физическа саморазправа. Прилагането на физическа сила е напълно неприемливо.

е/ да не проявяват дискриминационно отношение към културни различия, здравно състояние, възраст, пол, раса, етнос, религия и политически убеждения.

ж/ да се стремят да избягват с поведението си конфликтни ситуации, а при възникването им – да целят да ги преустановят при запазване на  спокойствие и контролиране на поведението си. Междуличностните конфликти са напълно неприемливи.

з/ да не участват в скандални прояви, с които биха могли да накърнят престижа на компанията;

и/ да шофират само в трезво състояние;

к/ да проявяват толерантност към участниците в движението;

л/ за свой приоритет имат оказването на помощ и подкрепа на клиенти, чието състояние изисква помощ, като майки с деца, хора с увреждания или в неравностойно положение;

м/ да са с чист външен вид и да спазват делови вид в облеклото, съответстващ на изискваното от компанията облекло –  в определена степен или напълно униформено.

Чл. 21. При осъществяването на действия, несъвместими с поведението по този кодекс членът на компанията трябва да я напусне доброволно, за да не бъде принудително отстранен.

Чл. 22. С личното си поведение и чувство за отговорност, ръководителите на компанията трябва да дават пример на останалите членове.

Чл. 23. Ръководството на компанията се ангажира:

а/ да организира реализирането на възприетите от компанията ценности и да предприема всички необходими действия за осигуряване на най-високи стандарти за качество и безопасност при работа, опазване на околната среда и развитието на човешкия ресурс;

б/ да предоставя на всички свои членове равна възможност за професионална реализация, изява и развитие, като оценява коректно и обективно постигнатите резултати;

в/ да поощрява чувството за колегиалност, уважение, доверие и коректност към компанията, без да толерира постъпки, противоречащи на споделената политика и ценности;

г/ да гарантира съблюдаването на всички човешки права и свободи на личността при изпълнение на служебните задължения;

д/ да води политика на усъвършенстване и развитие на настоящия кодекс и фирмената култура.

 ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

 1. Правилата, описани в този Кодекс, са неразделна част от професионалното поведение на всеки от членовете на компанията.

  • 2. Кодексът не обхваща всички случаи, ситуации и проблеми, които могат да възникнат, поради което подлежи на последващи изменения и допълнения.

         С уважение,

       д.т.н. инж. К. Ризов

Председател на СНЦ „СЪЮЗ ТАКСИ“

Други интересни статии.

Loading

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации