Сдружение с нестопанска цел Съюз Такси
1582 София, Дружба 2,бл. 413, вх. А, http://www.taxiunion.bg мobile: (+359) 0896 806 578, taxiunion.bg@abv.bg
_______________________________________________________________ Изх. № 288/15.01.2020 г
До
г–н Р. Желязков – министър на МТИТС,
г–н А. Попов – зам. министър на МТИТС,
г–н Б. Рановски – изп. директор на ИА“АА
г–н Д. Войновски – зам. изп.директор на ИА“АА“ в Република България
И С К А Н И Я
от СЪЮЗ ТАКСИ, НАЦИОНАЛНИЯ СЪЮЗ НА ПРЕВОЗВАЧИТЕ,
БРАНШОВАТА КАМАРА НА ТАКСИМЕТРОВИТЕ ВОДАЧИ И ПРЕВОЗВАЧИ,
АСОЦИАЦИЯТА НА ТАКСИМЕТРОВИТЕ СИНДИКАТИ В БЪЛГАРИЯ
Уважаеми господа Р. Желязков, А. Попов, Б. Рановски и Д. Войновски,
ПО НАРЕДБА № 34:
Изпращаме Ви официалното ни становище за проект за изменение и допълнение на Наредба № 34 в частта, която касае само ТАКСИТЕ, а не тарифите, които се изписват на стикерите на превозвачите на предното и задните странични стъкла, както и на арматурното табло на всеки таксиметров автомобил.
ПРЕДЛАГАМЕ следните корекции (небулдирания текст по–долу) в чл. 21, ал. 1, т. 7, буквите „д“, „е“ и „ж“:
д) ЦЕНАТА ЗА ПОВИКВАНЕ НА АДРЕС, която не може да е по – малка от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място (определена от Общинския съвет) и която не може да надвишава максималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място (определена от Общинския съвет);
е) ПЪРВОНАЧАЛНАТА ТАКСА, която не може да е по – малка от три пъти минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място (определена от Общинския съвет) и която не може да e по -голяма от три пъти максималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място (определена от Общинския съвет);
ж) ЦЕНАТА ЗА ЕДНА МИНУТА ПРЕСТОЙ, която не може да е по–малка от 30 % от минималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място (определена от Общинския съвет) и която не може да надвишава 50 % от максималната цена за един километър пробег по съответната тарифа в населено място (определена от Общинския съвет).
Ако вземем за пример минимална цена от 0.77 лв. и максимална цена от 1.30 лв., то горните промени, облечени в цифри ще изглеждат така:
д/ цената за повикване на адрес няма да е по–малка от 0.77 лв. и няма да е по–голяма от 1.30 лв.;
е/ първоначалната такса няма да е по–малка от 2.31 лв. и няма да е по–голяма от 3.90 лв.;
ж/ цената за минута престой няма да е по–малка от 0.23 лв. и няма да е по–голяма от 0.65 лв.
МОТИВИТЕ ни са следните:
- Имаме две тарифи (дневна и нощна) и разписани в ЗАП рамки под името МИНИМАЛНИ и МАКСИМАЛНИ тарифи (за да няма ДЪМПИНГ отдолу или НАДУВАНЕ НА ЦЕНИТЕ от горе), които подлежат на корекция всяка година от съответните общински съвети, а при не произнасяне от тяхна страна – остават същите през следващата година.
- ИСКАМЕ отново с РАМКИТЕ, предложени по–горе ДА СЕ ОЗЪПТЯТ и таксите (за повикване на адрес; първоначалната; за една минута престой), с което ДЪРЖАВАТА ДА СЕ НАМЕСИ НА ПРАВИЛНОТО ЗА РЕГУЛАЦИЯ МЯСТО.
- Клиентите ОТДАВНА ЖЕЛАЯТ ТАЗИ НЕОБХОДИМА РЕГУЛАЦИЯ, за да не се обясняват с шофьорите и контролните органи и най–вече ДА БЪДАТ ИЗВОЗВАНИ НА КЪСИ РАЗСТОЯНИЯ – от много години вече те УСТНО ПРЕДЛАГАТ БОНУС на шофьорите, за да бъдат извозвани на къси разстояния, който бонус е в рамките на ПРЕДЛАГАНИТЕ ОТ НАС РАМКИ ЗА ТРИТЕ ТАКСИ.
- Около 10% от таксиметровите шофьори общо взето не знаят защо са такива, предвид на това, че или излизат, но не возят клиенти (вършат други неща), или возят на максимални тарифи – с други думи почти не возят клиенти, защото баламите клиенти намаляват всеки ден, с изключение на някои чужденци.
Около 20 % от таксиметровите шофьори работят на една или няколко стоянки – изчакват редовни клиенти – после се връщат на едната или няколкото (2 или 3) стоянки – курсът им излиза два–три пъти по–евтино, оборотът – съответно два–три пъти по–малко.
Около 30% от таксиметровите шофьори работят само с едно приложение, а около 40 % от тях – с две и повече приложения. Като се имат предвид отказаните от клиентите курсове (през деня поради много по–голямото време за изчакване на таксито предвид на големите задръствания и тапи, а през нощта – поради това, че след направената поръчка минава покрай тях друго свободно такси от желана фирма), то в тези случаи таксито преминава през един, два, три или повече откази, докато превози съответния клиент – приложението обаче му начислява съответната такса, а за отказаните от клиентите курсове само му благодари.
Е, къде е ефективността на таксиметровия превоз на пътници? Без предлаганите рамки на таксите, които произтичат от рамките на тарифите – това няма как да се случи!
- ДЪРЖАВАТА иска от страната на КЛИЕНТИТЕ и ние Ви предоставяме ЕТИЧНИЯТ КОДЕКС НА ТАКСИМЕТРОВИЯ ШОФЬОР като доброволна рамка от наша страна в отделно ПРИЛОЖЕНИЕ.
Искрено се надяваме, че ще се съобразите с мнението на БОЛШИНСТВОТО ОТ БРАНША ТАКСИМЕТРОВ ПРЕВОЗ С ЛЕКИ АВТОМОБИЛИ.
С уважение,
д.т.н. инж. К. Ризов
Председател на СНЦ „СЪЮЗ ТАКСИ“