Епичната сага по изграждането на магистралите в България

Епичната сага по изграждането на магистралите в България

Изграждането на магистралите в България е епична сага – изграждани от много правителства, бавно, трудно и нестабилно.

Общо девет са предвидените за изграждане автомагистрали в страната ни, а общата им дължина е 1370 км.

Към днешна дата обаче завършени и пуснати в експлоатация са едва част  от тези километри (800,86  км), а други са в строеж.

Най-дълго е трасето на магистрала “Тракия” от София до Бургас. Нейните 360 км са били строени цели 42 години. Автомагистралата е в в  пълна експлоатация от 15 юли 2013 г.

В момента 33-километровият Айтоски проход е в лошо състояние, но обновяването му ще е готово през 2020 г.

Пътят между Провадия и Айтос през Източна Стара планина е най-удобната и бърза връзка за шофьорите от Варненска област с автомагистрала “Тракия”. Но и това, и следващото лято 33-километровият участък от него, известен като Айтоски проход, ще остане труден за преминаване. Трасето от години е в окаяно състояние, с множество дупки и пукнатини по пътното платно, стеснявания и пропадания.

Едва сега Агенция “Пътна инфраструктура” стартира тръжната процедура за избор на фирми, които да извършат рехабилитацията на шосето срещу 18.7 млн. лева. Срокът за изпълнение на строително-монтажните работи е 15 месеца, което означава, че трасето е готово чак през 2020 година.

С реализирането на проекта ще се подобри технико-експлоатационното състоянието на отсечката, ще се осигури оптимална скорост при пътуване и ще се повиши безопасността на движение”, посочват от АПИ.

100% в експлоатация е още автомагистрала “Марица“. Тя свързва АМ „Тракия“ при ПВ Оризово с Република Турция при ГКПП Капитан Андреево.  Дължината ѝ е около 117 km. Минава покрай Димитровград, Хасково, Харманли, Любимец и Свиленград. В пълна експлоатация е  от 29 октомври 2015 г.

В строеж е автомагистрала „Струма“ която започва от София, минава през Перник, Дупница, Благоевград, Сандански, Петрич и достига да Кулата. Магистралата е дълга 172 км, от които са построени до момента 129,46 км или 75,29% от общата площ. Планирана е за завършване до 2023 г.

По отношение на магистрала “Струма” от ресорното министерство заявиха, че до края на годината с 8 месеца предсрочно ще бъдат завършени 24 километра от Кресна до Сандански. Отделно от това се работи по 7-километрова отсечка от Благоевград до Железница, по пътя на която бяха открити останките от древното селище Скаптопара. Строителните дейности вървели  много добре, но са прекъснати в района на археологическите разкрития в землището на село Покровник. Там се  чака становището на експертите и строителството ще се бъде съобразено не само с екологията, но и с археологията.

До 2-3 месеца пък се очаква да има избран изпълнител за изграждането на тунела “Железница” и строителството да започне. За участъка в Кресненското дефиле, който е най-тежък и скъп (800 млн. лв.), има готовност да започне процедура за избор на изпълнител, но само при положително становище от Върховния административен съд, в който има жалба срещу оценката за въздействие на околната среда на избраното трасе. Очакванията са магистралата да е изцяло готова до 2023 г.

Препъникамъкът в строителството на магистрали е автомагистрала „Хемус“.

Цяла Северна България чака АМ “Хемус”, а Югозападна България – АМ “Струма“. Това заяви регионалният министър Петя Аврамова по време на обобщението на платформата за гражданския диалог “Европа в нашия дом”.

По думите й се заделят значителни средства за строежа на АМ “Хемус”, от София до Варна, която ще минава през Ботевград, Плевен, Велико Търново, Търговище, Шумен. Магистрала ще е с дължина 418 км, от които в експлоатация са 167,9 km или 40,17 %. Планирана  е за завършване до 2025.

Приоритет на правителството е АМ “Хемус. Министър Аврамова отбеляза, че реализацията на пътни проекти ще се ускори след въвеждане на тол системата за тежкотоварните автомобили след 16 август 2019 г. „Очакваме, когато тя заработи в пълен мащаб през 2020 г., да бъдат осигурени приходи от над милиард лева, като тези постъпления са значителен финансов ресурс, който може да бъде изразходван само за строителство на пътища и за рехабилитация на стари, добави Аврамова. Опитваме се да направим възможното в най-кратък срок България да има магистрален пръстен и добри скоростни пътища в Северна България, коментира тя.

Няколко са големите пътни обекти, които правителството има идея да бъдат предложени за публично-частно партньорство. Един от тях е АМ “Черно море”, другите са Русе – Велико Търново, тунелите под Шипка и под Петрохан, съобщи министър Аврамова. Към момента няма изявен интерес от инвеститори специално за АМ “Черно море”, такъв има към изграждането на Русе-Велико Търново и тунела под Шипка, добави тя. Регионалният министър обеща през тази година да бъде окончателно завършен пътят Добрич – “Албена”, който създава проблеми за туристите. Тя посочи, че нееднократно е сигнализирана за проблем с този участък. “Знам, че той не е довършен и ви уверявам, че през 2019 г. тези километри, които са останали за довършване от пътя Добрич – “Албена”, ще бъдат ремонтирани”, каза Аврамова.

Започва поетапното строителство на АМ “Хемус” между Боаза и пътен възел “Дерманци” по пътя Русе – Велико Търново. Проектът се изпълнява със средства от републиканския бюджет.

От автомагистрала „Черно море“ пък са построени едва 9,71 % от общите 108 км. Отправните точки са Варна – Бургас.

Очаква се магистрала „Черно море“ силно да улесни транспортните връзки между черноморските градове, като реши трудностите с прехода на Стара планина, който силно забавя трафика между Обзор и Несебър. Тя ще бъде отдадена на концесия или ще се изгражда с пари от европейските фондове (след 2025г.)

Пътят между София и границата ни със Сърбия при Калотина става АМ “Европа”.

Новата магистрала ще се включва в София при Северната скоростна тангента.

Новата АМ “Европа” ще бъде изградена на два участъка. Първият участък е межу границата ни със Сърбия до Драгоман. Вторият – от Драгоман до София. С модернизацията на пътя между границата със Сърбия и София ще се подобри свързаността на страната със западната ни съседка. Така ще се намали времето за пътуване и ще се повиши пътната безопасност по трасето.

Магистралата ще бъде дълга 65 км, като към момента в експлоатация са  16,5 км или 25,38 % от общата дължина. Планирана е за завършване до 2021 г.

Автомагистрала „Велико Търново – Русе“ е част от Паневропейски транспортен коридор 9 и Европейски път Е85. Ще минава покрай Горна Оряховица, Полски Тръмбеш, Бяла, Две могили. С дължина от 118 км. Планирана за завършване до 2022 г. Строежът все още не е започнал.

Пътищата в България са голям проблем и за населението, и за властите. Те просто са много далеч от съвременната представа за пътища и автомагистрали, а в България паркът от автомобили надхвърля 2.7 млн. при население под 7 млн. души. Според признания на самите власти, около 40 на сто от пътищата в страната ни са в незадоволително състояние. Правителството показва, че е наясно с това критично положение и прави всичко по силите си да намери пари за преодоляване на проблема.

Бавното  и трудно строителство на магистралите в България се дължи и на няколко причини:

  • Проблем с отчуждаването на земите по магистралните пътища. Процедурата е тромава и изисква много време. След оценката на имота обикновено, собствениците не са съгласни с нея. Почти винаги следва обжалване на решението, докато се стигне до Висшия Административен съд.
  • Липса на работна ръка
  • Некачествените пътища.

 Според левицата некачествените пътища са проблем не на строителя, а на държавата.

  • Корупция

Минахме през момента, в който корупцията вече убиваше – случаят в Своге. Днес сме свидетели на поредните безумия – една от най-известните телевизии направи разследване и показа как се работи по трасе, което все още е обект на обществена поръчка, без да е избран изпълнител. И никой от държавните институции не знае кой работи по техния терен. Аз разбирам бъдещия строител – когато се бави обявяването на кандидата, се скъсяват сроковете за изпълнение. И в лицето на този изпълнител ние имаме един отговорен човек, който е решил да си направи работата предварително, така че да не губи време за някакви геоложки проучвания, което време ще използва за другия дейности“, каза зам. председатлят на БСП Кирил Добрев.

Колкото и да са лоши пътищата в страната, немалка част от тях се поддържа текущо с помощта на козметични или по-сериозни ремонти.

Макар и със закъснение от около половин век в сравнение с развита Европа, България постепенно наваксва пропуснатото и навлиза в ерата на скоростния, безопасен и екологичен автомобилен транспорт.

Информация на AEBTRI:

Общата дължина на автомагистралите в България е 1089 км, от които 339.5 км са действащи, 44 км са в различен етап на строителство и 705.5 км са в етап на предварителни изследвания и проектиране, от тях 223 км със завършена проектна документация.

Автомагистрала “Тракия” (A1, A4) – е с обща дължина 368.5 км. Тя е главния път в Централна България и осигурява директна връзка между градовете София – Пловдив – Бургас. АМ “Тракия” е част от Европейски транспортен коридор No VIII и Трансевропейската Автомагистрала “Север-Юг”(TEM).

Автомагистрала “Марица” (A1) – е с обща дължина 112 км. Тя е основния маршрут за движението в посока Пловдив – КПП “Капитан Андреево”. АМ “Марица” е част от Европейски транспортен коридор No IV, както и от Трансевропейската Автомагистрала “Север-Юг”(TEM).

Автомагистрала “Хемус” (A2) – общата й дължина възлиза на 424.5 км. Тя минава през северната част на България и осигурява директна връзка между градовете София и Варна. Автомагистралата оформя северното отклонение от Българската АМ мрежа, която трябва да осигури преминаването на международния трафик в посока Запад – Изток .

Трансевропейската Автомагистрала “Север-Юг”(TEM) – обхваща участъка Калотина – София и обходен път на София (Северна дъга) с обща дължина 81 км и след това следва трасетата на АМ “Тракия” и АМ “Марица”.

Автомагистрала “Черно море” (A5) – има дължина 103 км, oт които 11 км са действащи и 92 км са в етап на проектиране. Тя свързва Бургас и Варна – двата най-големи български пристанищни града.

806 total views, 92 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации