пакет мобилност

Битката срещу пакета  Мобилност – „Макрон“

Битката срещу пакета  Мобилност – „Макрон“

След инициативата за промяна на европейските финанси, новаторските идеи на Макрон се насочиха и към транспорта. Франция предлага чрез Европейската комисия цялостен пакет за транспортна мобилност, по-известен като „Закона Макрон”.

Tекстът на пакета, предвижда следното:

  • Седмичната почивка на водачите да бъде извън шофьорската кабина;
  • шофьорите трябва да се връщат в страната, където са базирани фирмите им, най-малко веднъж на 4 седмици, освен в някои особени случаи;
  • превозвачите ще трябва да правят и минимум пет дни пауза между две серии каботажни превози в друга страна. Така ще се избегне възможността тази практика в чужбина да стане почти постоянна.

Основните разпоредби са в Директивата за командироването в транспортния сектор, която цели „да помогне на сектора да остане конкурентоспособен в един социално справедлив преход към чиста енергия и цифровизация”.

Без съмнение голяма част от политическата класа и цялата неправителствена общност в София са очаровани и възхитени от бляскавите нови идеи на реформатора Макрон, който се бори за една по-обединена и прогресираща Европа. Българският транспортен бранш обаче очевидно не разбра възвишените ценности, скрити зад Пакета за мобилност, тъй като остро критикува „Закона Макрон” и излезе да протестира.

Пакетът за “Мобилност” се сблъсква челно с българските превозвачи, а и не само. Планът на френския президент Еманюел Макрон показва директно как ЕС не само се движи, а и живее на две скорости. Или казано по друг начин, големите страни в Европа диктуват правилата на по-малките. Не, че това е кой знае каква изненада, но сега новите правила загрубяват.

А какво следва от плана за мобилност на Макрон?

  • Шофьорите не искат да спят в хотел, защото кабините били удобни. Изискването на пакета “Макрон” е те да зарежат камиона някъде в полето, да идат на хотел и затова не било ясно какво ще намерят, след като се върнат на сутринта.
  • изискването шофьорите да се връщат вкъщи е домашен арест, смята евродепутатът Ангел Джамбазки.
  • Нарушава се основно право за свободно движение и търговия. Става въпрос за кражба на бизнес.

Европейският законодателен проект за мобилност не е нищо повече от добре прикрит протекционизъм за френските транспортни компании, които са европейски лидери. „Под формата на уж социална справедливост има скрит подтекст, а той е българските превозвачи да бъдат докарани до състояние на фалит и всички техни шофьори да отидат да работят за фирми от старите страни членки на ЕС”, казва  изпълнителният директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев.

Прави се опит да се въвеждат нови изисквания, с цел да се направи транспортният пазар добър за едни и лош за други, това вече е удар под кръста. И точно от това страдат нашите превозвачи. С хотелите, цените и спането може да се направи нещо, и то веднага. На фирмите може да им се увеличат малко разходите, но това би могло да се въведе и спазва.

Големият удар по нашите превозвачи, който нанася пакетът за “Мобилност”, е искането камионите да се прибират на всеки 4 седмици в страната, в която са регистрирани.

За шофьорите от Централна и Западна Европа това не е проблем. Но за шофьори от България, Румъния, Полша, Унгария, Литва, Латвия, Ирландия и пр. това не е удобно.

Разстоянията са големи и това не финасово изгодно. За да се избият тези финасови разходи, може да се предвиди курс, което не винаги може да се случи.

Този протест не е демонстрация на евроскептицизъм. Това заяви транспортният министър Росен Желязков. Нашите превозвачи искат основните права на ЕС да се спазват.

Ако пакетът бъде приет във вида, в който е заложен, това ще удари пряко над 150  хил.  шофьори и техните семейства у нас. И това е причината за протест в Брюксел на българските превозвачи.

Организираните протести в България не доведоха до някакъв значим резултат. Ето защо стотици български превозвачи отидоха с камионите си в Брюксел, където няма как да не бъдат забелязани.

Оказа се, че в пакет „Мобилност“ има положителни неща за шофьорите, смята господин Иванов, зам.-председател на Сдружението на българските професионални шофьори. В пакет „Мобилност“ имаше някои точки, които бяха положителни за шофьорите. Ние  подкрепихме българския бизнес, превозвачи и транспортни фирми, но в пакета имаше точки, които щяха да ни помогнат да увеличим осигурителните прагове. За съжаление този доклад беше категорично отхвърлен. Сега обръщаме поглед към нашите превозвачи. Целта ни е да си оправим нещата тук в страната, без да чакаме мобилни пакети, без да чакаме закон „Макрон“, да седнем на един диалог, за да може да се повишат тези осигурителни прагове и да се получи едно достойно заплащане“

И още относно задължителното връщане на 4 седмици на шофьора и почивката му извън кабината?

Тези точки по-скоро касаят превозвачите. На тях им се усложнява превоза, услугата, която извършват се оскъпява и естествено това би повлияло като цяло негативно на самия бизнес и на неговата печалба“.

Изход от ситуацията има, казват транспортните експерти. И той е прост, но е обвързан с добро планиране и организация, а това няма да е по силите на малките фирми в транспортния бранш, тези с по 4-5 камиона.

Ударът от пакета ще се стовари именно върху малките фирми.

Изходът се състои в това, големите транспортни фирми, да изградят филиали в държавите от Централна и Западна Европа, където камионът няма да има нужда да се връща в България, а ще се връща до офиса на фирмата в Германия или Англия, например. Това вероятно е и целта на г-н Макрон. Където с регистрирана транспортна фирма в големите европейски страни ще трябва да се плащат данъци на страните, минаване на преглед в тях, получаване на сертификати  пак в тези страни. Ето това е причината големите фирми по-скоро да успеят да се приспособят, ако пакетът мине. Те имат камиони, имат и финансов ресурс.

Какво остава за малките транспортни фирми? За тях това връщане до България просто е убийствено. И е редно да очакваме да има фалити. За тях също съществува разрешение на проблема, и то е във формирането на сдружения, смятат специалисти в бранша. Много малки фирми се обединяват в сдружение, като всеки си поема сам счетоводство и осигуровките и така те ще могат да упражняват бизнеса си.

Министър-председателят Бойко Борисов изпрати писма до премиерите на Румъния, Полша, Литва, Унгария и Испания, като им благодари за подкрепата и сътрудничеството по време на преговорния процес по пакета “Мобилност I”.

По думите на българския премиер, в момента дебатите относно пакет “Мобилност I” са на кръстопът и все още има шанс да се избегне фрагментацията на единния европейски пазар и да се затвърди разбирането, че “Европа на две скорости” не е решение. “Въпросите на автомобилния транспорт са прекалено важни за европейската икономика, за да бъдат решавани по спешност”, пише още министър-председателят, като допълва, че следващият Европейски парламент и Комисия трябва да поемат тази отговорност.

Борисов изтъква, че разчита на своите колеги и на транспортните министри да изразяват високо и на всички нива опасенията си относно правилното функциониране на единния пазар за автомобилен транспорт.

Вместо да поставя на границата на фалита българския транспортен бизнес обаче, Франция спокойно би могла да лобира за приемането на директива, която да изравни заплатите на европейците, работещи за една и съща компания в рамките на съюза.

 

1,471 total views, 3 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (236 votes, average: 4,99 out of 5)
Loading...

Сродни публикации