Георги Милошев

Българските превозвачи против исканията на Макрон

Българските превозвачи против исканията на Макрон

Интервю с инж. Георги Милошев в телевизия Блумбърг

Водещ – Господин Милошев, какво е Вашето мнение, различава ли се то от това на г-н Мутафчиев?

Георги Милошев – Би трябвало да се различава, щом съм тук.

Сега се фиксират две неща в неговото изказване – за промяна на доходите, което няма да стане изобщо и скоро. То не е заложено, не е планарино в ЕС да имаме еднакви заплати с французите, и ако някой това си го мисли би стъпил на погрешна пътека. И второ, когато говорим за инфрастуктурни мрежи, било то национални, Западни Балкани или европейски трябва да си обърнем внимание, че ние все още нямаме изградена наша национална пътна инфраструктурна мрежа,  която да защитава нашите позиции на основата на Европейския съюз.

Защо казах Европейския съюз? Това е един съюз в който малко или много, с плюсове и с минуси, трябва да има консенсуси.

Говорим за двоен стандарт при храните. При транспорта се стигна до три, четвърто ниво на разминаване на нивата. Това е в поредицата на исканията, защитавайки функциите на френските превозвачи. Уважаваният от нас френски президент Макрон излезе с една позиция, която видимо раздели бранша. Нещо, за което ние не сме гласували през 2007 година в предприсъединителните фондове със съгласяване на точките в програма Транспорт.С това нещо се целят няколко неща което всеки го разбра, но в същото време акцентът  е:

Коя е най-продаваната кола в България за миналата година? Рено Дачия, френски модел!? Утре ще ни спрат ли с тези коли да влизаме във Франция или ще си ги караме само в България? Как така те реализират големи печалби в леките коли? Ами камионите?! Какви марки камиони се карат в Европа – евро 5 и евро 6. Дайте да видиме тези камиони. Кой ги купува, кой прави оборота, кой реализира  печалбите? Изведнъж тези камиони не трябва да работят, трябва да спрат. Автобусите европейските марки с евро 5 и евро 6 новите норми са абсолютно задължителни. Има градове, в които не може да се влезе с туристи без такива норми. Ние в България ли да ги купуваме и караме само?Къде е паралела? От една страна реализирани печалби на френската икономика, която е в лек възход в момента и за това Макрон е съвсем така активиран. Видимо той е доволен, но ние не можем да се затворим в нашата страна. Доколкото зная, ние сме пълноправни членове на Европейския съюз в това отношение. Особено след  2014 – 2015 година, когато се разреши с Конвенция движението на хора и стоки. Ние не караме американски, не караме и китайски камиони. Ние караме европейски камиони, нас ни обслужват европейски норми за тях,  автърмаркета ни е също с европейски части за тях. Ние поддържаме европейска икономика. Не бива тя да се самоубива.

Водещ – А позицията, която взе г-жа Меркел. Тя така да се каже до някаква степен се опита да търси баланс?! Може ли да се очаква подкрепа от нейна страна?

Георги Милошев – Абсолютно!. Това е точна така, защото тя го знае. То е свързано с продажбата. Транспортът не е еднопланова структура. Транспортът е отражение на икономиката. В транспорта има живи пари. Живите пари са двигател. Когато Америка беше в незавидно положение 2008 – 2009 година, първо спряха превозите на тировете в Америка, те там ги удариха и почувстваха големите фирми, че нещо става. Г-жа Меркел има перфектни съветници и тя няма да заеме крайна позиция, въпреки, че официално тя ще се приддържа към становището на Макрон.

Водещ – Вие доволен ли сте от вчерашния протест? И транспортният министър каза, че може да се стигне да някакъв консенсус, имаше и  среща Борисов – Меркел – Макрон още вечерта като пристигнаха?

Георги Милошев – Една среща удивително добре съчетана с нашия светъл празник св. Спас – ден на шофьора. Някои празнуваха, други бяха на пътя, но в крайна сметка браншът беше обединен и удивително много явно подкрепен от нашите лидери. Това не  се случва за първи път, и друг път е имало среща на бранша, но този път инициативността пролича благодарение на медиите, които застанаха в процедурна подкрепа. Няма избор. Тази конвенция, тази съгласуваност е абсолютно задължителна за в бъдеще просто защото когато един президент Макрон дава пример със защита на показателите на френските превозвачи, ако нашето правителство не го направи – къде сме ние?

Водещ – Значи вие превозвачите не сте съгласни за всеки 21 дни да има задължителна почивка, против това да се спи в кабината, защото трябва да се плаща за хотел/мотел и когато се напускат кабините застраховките срещу кражби стават невалидни. Аз си задавам въпроса защо френските превозвачи или тези от Западна Европа нямат тези проблеми, както колегите им от Източна Европа, както и други страни от Европа, които са против пакета Макрон?

Георги Милошев – Всеки в бизнеса гони своите интереси, особено в транспорта, когато  има леко движение нагоре с размяната на стоки се стига до т. нар. конкурентност. Конкурентоспособността в Европа е задължителна и тя е важна за продължителността на нашия бранш. Когато французите изискват това нещо, те знаят, че това са несъпоставими неща и те ще убият бранша. Те го знаят много добре. В контекста на нещата г-н Арабаджиев и други, които са в този бранш се опитаха заедно с превозвачите и ние като анализатори, като издатели във връзка с това нещо да посочим малкото поне неща, с които не сме съгласни. Т. е не търсейки конфронтация на обща нога българският превозвач се стреми да защити поне малкото, което е безсмислено в общия план на исканията, част от които вие споменахте. С настаняване в хотели, мотели, това е наивно да се твърди. Да не говорим, че няма изградена инфраструктура за това. В Германия има обаче аутохофи за които тези кратки или продължителни почивки са създадени условия, където превозвачите си почиват, пият кафе или се къпят, ползват безплатно тоалетна и продължават. И няма смисъл да се ходи в хотели/мотели. Как се прави резервация за тези хотели в активен сезон?! Това са наивни неща. Ами то в София не може да се намерят места – това са такси, други неща… Това е бих казал  лежерно пасивен поход към един сериозен бранш, в който самият Запад иска от нас, привички, хора, умни. Това е лизензионна дейност. Това не е движение на хора по улиците. Това е лицензионна дейност, която се защитава с хиляди документи. Не всеки може да се качи на ТИР , да качи стоката, да я застрахова, да спре някъде. Това са показатели от много ведомства, които те ги съблюдават и когато пистата, както каза министър Мутафчиев, е различна, не може да не подразни хората.

Водещ – Да ви попитам икономически как ще се отрази този пакет от мерки в неговата настояща форма или ако се предприеме пакет от мерки, в крайна сметка вчера се договориха или поне такива обещания дадоха?

Георги Милошев – По български казано, когато се говори, винаги става дума за пари. Икономически се отразява, както казаха и колегите предимно с фалит на фирми. Защото колкото и да караме Евро  5  и Евро 6 с евролицензи, ние няма да можем да се справим с тези показатели буквално икономически, да осигуряваме транспорт, превоз. С нашата фирма сме осигурявали автобусен транспорт на тираджии, на шофьори на камиони. Това е един сложен процес. Търпи организация много осторожна. Срещи по паркинги, други неща, които са сложни за организация, финансово обезпечени,натоварващи бизнеса. Когато човек вижда тези финансови пречки, които са на прага му, те чукат на вратата, и не взима отношение, той не би трябвало да се занимава с този бизнес. Той ги отчита, защото всички  те се лепят на цената на километър.

Водещ – За какви суми говорим при тези финасови пречки?

Георги Милошев – Грубо, по наши изчисления по проценти, грубо 10 и 30% може да се увеличи стойността на един превоз. Ако група деца  от Германия обикалят и влязат във Франция повече от 10 дни ние влизаме в този пакет от мерки. И просто не можем да си представим как можем да направим един стаж на деца от френска, немска гимназия и ще сменяме шофьори и ще ги караме тука да спят и ще ги караме  принудително сменяйки програмата. Това обременява нещата. И кой ще плаща? Родителите ли? Ние не сме конкурентоспособни. Ще ги прекачваме по влакове, изобщо системата се разбива и тя противоречи на някои човешки норми. На прима виста. Точно до там се простира. Не могат да се изпълняват неща, и аз да ги оставя насред полето и да кажа „Ми вземете си самолет“! Как ще стане това нещо?!

Водещ – Аз пак ще ви върна на този въпрос. Ако не е френска, а друга фирма, тя нали ще се сблъска със същите проблеми? Защо страните от Източна Европа, говорим си за конкурентоспособност, в крайна сметка у нас заплатите не са същите, но защо при тях има чак такава драма?

Георги Милошев – Ами защото те са от тази страна на барикадата. И когато те защитават своя бизнес в момента, френски, холандски, испански превозвачи, защото има много такива популярни фирми, те го виждат  това нещо, разраствайкия се български пазар е леко неочаквано за тях.

Вие като медия бих ви посъветвал да вземете интервю от техни превозвачи, буквално превозвачи как го чувстват това нещо. Защото те са камион до камиона, на граници, на мита, на разтоварване на складове, да видят те какво мислят. Тях ги е буквално страх както англичаните от полски водопроводчик, че сега започват да се страхуват от българския шофьор. Той се канонизира в някакъв дявол, който идва и ти взима хляба. Западнякът е страшно чувстителен на тази тема. Идва в къщи, той ме оставя без храна. Кой? В момента българският шофьор! Защо? Защо икономически той е намерил начин, в конкурентната среда да завоюва своето място. И как да го ударим? Не чрез конкуренция, а чрез принудителна мярка.

Водещ – В крайна сметка, тук ще цитирам г-н Ангел Траков, председателят на Съюза на Международните Превозвачи, който казва, че ако Пакета Макрон бъде приет, то са застрашени от фалит 14 000 транспортни компании. Това не е ли твърде голямо число?

Георги Милошев – Да, то плаши за нашите стандарти на първо лице погледнато, но браншът с камионите търпи няколко пъти повече и по-силно развитие, отколкото автобусния бранш. Защото големите компании изнесоха бизнеса си от България, просто те не могат да бъдат в рамките на Близкия Изток, Иран или Ирак,  Афганистан, както едно време /знаете случайте/ с едно подръжка на …. ниво. Смятам, че това трябваше да го възнаградят някак, не да се спира един печеливш бизнес. Дали са 14 000? Но много от тях имат своето виждане за работа, своето потомство с пари и най-малкото изхранването на цели фамилии.

Водещ – Искам да ви попитам нещо /нямаме много време/ Има ли дефицит на шофьори в България?

Георги Милошев – Дефицит има във всички професии. Кажетеми в коя професия няма дефицит?

Водещ – Вероятно много шофьори са напуснали страната и работят в западни фирми?

Георги Милошев – Специално в моята фирма повечето от половината шофьори са с тархети и отидоха да работят в Испания.

Водещ – Именно. В крайна сметка тези компании явно не са толкова застрашени от българския транспортен сектор, който има своите..

Георги Милошев – Естествено, че е така. Но нишата, която могат да атакуват, те я ползват и я правят. Но не чрез EURO, асоциации и институции, които прокарват тези закони, а директно чрез вие виждате френският президент,  ето един пример за защита на политиката на бизнеса.  Ние трябва само да го копираме, да видим, че той се намесва в една… Какво сме ние за  Европа? Я погледнете и картата и народ. И въпреки всичко той ни удря там, дето малко се опитваме да намерим своето място. Кризата с шофьорите ще се задълбочава. Няма бранш обезпечен личностно, стойностно и финасово в България така, че да твърдим там сме бетон. А шофьорите вече са мобилният бранш, който не можеш да го органичиш. Той има право да работи.

7,908 total views, 3 views today

Сподели:

Оценете тази публикация
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,00 out of 5)
Loading...

Сродни публикации